Οι λόγοι που συνηγορούν στο άνοιγμα των σχολείων
Η απόφαση δεν ήταν εύκολη και απλή με δεδομένο το περιβάλλον που είμαστε. Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους, με βάση και την εισήγηση της Επιτροπής, η Κυβέρνηση αποφάσισε να ανοίξουν τα σχολεία την Δευτέρα ήταν οι εξής:
Πρώτα απ’ όλα, τα χαρακτηριστικά της μετάλλαξης. Ξέρουμε ότι μεταδίδεται πάρα πολύ γρήγορα, προφανώς επωάζεται γρήγορα, για αυτό και έχουμε έκρηξη κρουσμάτων. Χωρίς όμως να φέρνει αντίστοιχες νοσηλείες, κυρίως στις ηλικίες των παιδιών και τους εμβολιασμένους. Αυτό μπορούμε να το πούμε πλέον με πολύ μεγάλη ασφάλεια, με βάση και τα δεδομένα από το εξωτερικό και από την Ελλάδα.
Δεύτερον, ξέρουμε -και από την προηγούμενη εμπειρία- ότι τα παιδιά -κατά τεκμήριο- στο σχολικό περιβάλλον είναι πολύ πιο προστατευμένα από ό,τι είναι εκτός. Φορούν τις μάσκες τους και κυρίως ελέγχονται παρά πολύ τακτικά και πυκνά, όπως θα ελέγχονται το επόμενο διάστημα. Αυτό ήταν ένα πρωτόκολλο και μια μέθοδος που δούλεψε το προηγούμενο διάστημα και μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι στο σχολικό περιβάλλον τα παιδιά είναι πιο προστατευμένα από ό,τι εκτός.
Το τρίτο είναι η εμπειρία που έχουμε από τις ευρωπαϊκές χώρες. Δεν υπάρχει χώρα στην Ευρώπη, αυτή τη στιγμή, που να καθυστερεί περαιτέρω το άνοιγμα των σχολείων. Το βλέπουμε στην Αγγλία, στη Γερμανία , στη Γαλλία , στην Ολλανδία. Τα σχολεία ανοίγουν με πολύ περισσότερες χιλιάδες κρούσματα.
Για το πρωτόκολλο 50%+1
Το πρωτόκολλο του 50%+1 έχει και μια διπλή σημασία: Υγειονομική και εκπαιδευτική. Υπάρχει ένα θέμα με το πόσα κρούσματα πρέπει να φτάσουν υγειονομικά -αυτό το ζυγίζουν οι επιστήμονες- για να πούμε ότι αναστέλλεται η λειτουργία ενός τμήματος. Υπάρχουν και εκπαιδευτικοί λόγοι. Όταν σε ένα τμήμα νοσούν πάνω από τα μισά παιδιά της τάξης, υπάρχει ένα ζήτημα για το τι γίνεται με τα παιδιά αυτά, που δεν θα παρακολουθούν τα μαθήματα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και πρέπει να πάνε στην τηλεκπαίδευση. Με την «Ο», με την πολύ γρήγορη και εύκολη επώαση που έχει, με την γρήγορη μεταδοτικότητα σε αυτές τις ηλικίες, εάν πήγαινες σε οποιαδήποτε μικρότερα ποσοστά, στην ουσία θα ήταν σαν να έλεγες ότι θα κλείσει το τμήμα από την μια στιγμή στην άλλη.
Δεν μεταβάλλεται το 50%+1, διότι υγειονομικά από τους ειδικούς κρίθηκε ότι είναι ένα όριο ασφαλές και εκπαιδευτικά είναι το ανώτατο όριο, βάσει του οποίου θα μπορεί να λειτουργήσει μια τάξη. Δεν μπορεί, όταν θα λείπει η μισή τάξη, να λειτουργεί. Οι ειδικοί μας λένε αυτά που διαβάζουμε και από την υπόλοιπη Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Εχουμε μια μετάλλαξη, η οποία μεταδίδεται πάρα πολύ γρήγορα. Η παράμετρος των κρουσμάτων είναι ένα μέγεθος που δεν μπορείς να προσπεράσεις προφανώς, δεν είναι όμως το μοναδικό που πρέπει να σταθμίσεις για να αποφασίσεις με ποιον τρόπο θα κρατήσεις ανοιχτές διάφορες λειτουργίες, όπως η εκπαίδευση. Το γεγονός ότι πλέον θεωρείται περίπου σίγουρο, με βάση τους ειδικούς ότι δεν προκαλεί μεγάλες νοσήσεις, έπαιξε έναν καθοριστικό ρόλο για να μείνει το ποσοστό σε αυτό στο πλαίσιο που ήταν και προηγουμένως.
Αυτό που ξέρουμε, το προηγούμενο διάστημα, με βάση τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας της εκπαίδευσης, από το Σεπτέμβριο μέχρι το Δεκέμβριο, είναι ότι το πρωτόκολλο που είχαμε, δούλεψε. Υπήρχε μια μετάλλαξη, η οποία δημιουργούσε πιο μεγάλες νοσήσεις, αλλά υπήρχαν μέτρα στα σχολεία που προφύλαξαν τα παιδιά από τη μεταδοτικότητα. Ήμασταν σε ένα περιβάλλον που είχαμε πολύ λιγότερα, έως καθόλου, εμβολιασμένα παιδιά, σε σχέση με αυτό που θα έχουμε τώρα. Και επιπλέον ποιός εγγυάται στο μεσοδιάστημα μέχρι να εμβολιαστεί το παιδί, ότι εκτός του σχολικού πλαισίου δεν θα κολλούσε την «Ο». Είμαστε έτοιμοι να δούμε πολύ περισσότερα τμήματα να κλείνουν το πρώτο διάστημα, σε σχέση με το πρώτο διάστημα λειτουργίας της εκπαίδευσης τον Σεπτέμβριο.
Εάν θέλεις να έχεις ανοιχτά σχολεία, δεν υπάρχουν πολλοί τρόποι για να τα έχεις. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Δεν θα ήταν ρεαλιστικό να έλεγες ότι θέλω να ανοίξω τα σχολεία, αλλά με το πρώτο ή το δεύτερο κρούσμα να τα έκλεινα τρεις ημέρες -όπως λένε κάποιοι- και μετά να τα ξανάνοιγα. Εάν συμφωνούμε ότι πρέπει να ανοίξουμε τα σχολεία για λόγους εκπαιδευτικούς, ψυχολογικούς, κοινωνικούς, όπως κάνει και η υπόλοιπη Ευρώπη, μπορείς να προχωρήσεις με δύο τρόπους: Συχνό testing και μέτρα προστασίας εκεί.
Για τα τεστ
Θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, έτσι ώστε χωρίς πολύ μεγάλη ταλαιπωρία να γίνει αυτό που πρέπει να γίνει για τα παιδιά. Όλα τα συναρμόδια Υπουργεία -και το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Υγείας- και ο ΕΟΔΥ και όλες οι υπόλοιπες δομές, προφανώς και έχουν υπόψη τους την πίεση που θα δεχθούν το επόμενο διάστημα, εξαιτίας της έκρηξης ζήτησης για διαγνωστικό έλεγχο. Και σε αυτή τη φάση, όπως και στην προηγούμενη, θα διατεθούν εκατομμύρια δωρεάν τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό ότι η επιδημιολογική τους κατάσταση είναι τέτοια που θα τους επιτρέπει να συμμετέχουν στη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν υπάρχει χώρα στον κόσμο που να έχει κάνει τόσα πολλά, στον τομέα του τεστ, όσο η χώρα μας.
Πρώτα απ’ όλα, στο προηγούμενο διάστημα έχουμε διαθέσει πάνω από 320-340 εκατομμύρια για δωρεάν τεστ στο σύνολο του πληθυσμού. Πάνω από 8,5 εκατομμύρια τεστ, rapid και μοριακά, έχει παράσχει δωρεάν μόνο ο ΕΟΔΥ. Πάνω από 86 εκατομμύρια self test δωρεάν σε οκτώ εκατομμύρια πολίτες. Η συντριπτική πλειοψηφία των εντοπισμένων κρουσμάτων προέκυψε από τα τεστ αυτά. Στα σχολεία, το 85% των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων προέκυψαν από τα self test και στην κοινότητα ένα στα πέντε από τα εντοπισμένα κρούσματα προέκυψαν από τα δωρεάν self test που έδωσε η Ελληνική Πολιτεία.
Έχουμε προκρίνει μία επιλογή που δίνει τη δυνατότητα επαναληπτικών τεστ στους πολίτες και μοριακών και rapid δωρεάν από τις δομές, αλλά και self test μέσα από την εκτεταμένη παροχή δωρεάν που έχουμε κάνει όλο το προηγούμενο διάστημα. Η πραγματικότητα είναι ότι το τελευταίο διάστημα, λόγω της «Ο», υπήρξε μία αύξηση και μία πίεση και στα PCR. Γι’ αυτό και έχει δοθεί και η οδηγία από ειδικούς ότι όποιος εμβολιασμένος διαπιστώνεται με rapid ότι νοσεί, να μην υπάρχει ανάγκη να κάνει PCR.