Η επανακατάρτιση και η προσαρμογή των δεξιοτήτων στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον στην Ελλάδα και διεθνώς, αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα για εργαζόμενους και επιχειρήσεις, ιδίως στις τρέχουσες συνθήκες της εποχής της πανδημίας.
Νέοι ρόλοι, νέες ανάγκες, νέα δεδομένα, απαιτούν γρήγορη προσαρμογή, ώστε οι παραγωγικές δυνάμεις να υπηρετούν την δική τους ανταγωνιστικότητα. Οι εξαγωγείς βρίσκονται και αυτοί ενώπιων ενός νέους περιβάλλοντος, με ό,τι σημαίνει αυτό για την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής τους. Οι νέες αυτές ανάγκες οδηγούν σε συνεχή έρευνα των δεδομένων, ώστε οι εξελίξεις να είναι ταχείες σε ένα εξαιρετικά ταχέως μεταβαλλόμενο δίκτυο παραγωγής και εμπορικών διαδικασιών.
‘Εχει ως εκ τούτου ενδιαφέρον, η σχετική έρευνα που διεξήγαγε ο ΣΕΒ ειδικά για τις δεξιότητες που απαιτούν οι ίδιες οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Η ενίσχυση της εξαγωγικής ικανότητας των ελληνικών επιχειρήσεων συνδέεται τόσο με τον παραγωγικό μετασχηματισμό, την παραγωγή τεχνολογικά προηγμένων, υψηλής προστιθέμενης αξίας και ανταγωνιστικών βιομηχανικών προϊόντων, και τη συμμετοχή των επιχειρήσεων σε διεθνείς αλυσίδες αξίας, όσο και με την ύπαρξη ανθρώπινου δυναμικού με τις κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες για να την υποστηρίξουν.
Ο ΣΕΒ πραγματοποίησε έρευνα σε δείγμα 69 μεγάλων εξαγωγικών επιχειρήσεων, προκειμένου να εντοπίσει τις γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την εκτέλεση των καθηκόντων σε έξι σύνθετες και απαιτητικές εξαγωγικές λειτουργίες των επιχειρήσεων. Τα κυριότερα αποτελέσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:
- Ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων: Οι επιχειρήσεις αξιολογούν πιο σημαντικές τις γνώσεις και τις δεξιότητες που σχετίζονται με την πραγματοποίηση ερευνών αγοράς. Επίσης σημαντικές, είναι οι δεξιότητες που σχετίζονται με την ανάλυση των χαρακτηριστικών της αγοράς στόχου σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες, την πολιτική κατάσταση και τον ανταγωνισμό.
- Επιλογή του κατάλληλου τρόπου εισόδου σε νέες αγορές: Οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αξιολογούνται ως σημαντικότερες για την επιλογή του κατάλληλου τρόπου εισόδου μιας επιχείρησης στην αγορά στόχο σχετίζονται με την πραγματοποίηση ερευνών αγοράς (Perform market research, 78,3%) και τον σχεδιασμό στρατηγικών εισόδου σε νέες αγορές.
- Συμμόρφωση με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τις διεθνείς εμπορικές συναλλαγές και την κυκλοφορία των προϊόντων στις χώρες που εξάγονται.
- Επιλογή του κατάλληλου δικτύου πωλήσεων στις χώρες που εξάγονται: Οι αρχές και τεχνικές προώθησης προϊόντων και ελέγχου των πωλήσεων θεωρούνται από τις επιχειρήσεις ιδιαίτερα σημαντικές για την ανάπτυξη του κατάλληλου δικτύου πωλήσεων σε μια αγορά του εξωτερικού με κύριες, τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη επαγγελματικού δικτύου.
- Επιλογή του κατάλληλου δικτύου αποστολής και διανομής των προϊόντων στις χώρες που εξάγονται: Για την επιλογή του κατάλληλου δικτύου διανομής των προϊόντων είναι ιδιαίτερα σημαντικές γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν στη διοίκηση των διαδικασιών διανομής.
- Εφαρμογή στρατηγικής προώθησης των προϊόντων στις χώρες που εξάγονται: Οι σημαντικότερες γνώσεις και δεξιότητες για την προώθηση των προϊόντων στις χώρες εξαγωγής τους αφορούν στις γνώσεις βασικών αρχών πωλήσεων και μάρκετινγκ.
Εξίσου σημαντικές είναι οι δεξιότητες διαπραγμάτευσης, αλλά και η ικανότητα λήψης αποφάσεων κάτω από την πίεση έκτακτων γεγονότων.