Την ώρα που οι Ελληνες ξενοδόχοι και τουριστικοί επιχειρηματίες αγωνιούν για την εφετινή τουριστική σεζόν, βλέποντας και πάλι κύμα ακυρώσεων στις κρατήσεις τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο, όλοι συμφωνούν πως η τουριστική περίοδος που ημερολογιακά μόλις ξεκίνησε, θα αποτελέσει την αποθέωση του last minute booking.
Η κακή ψυχολογική κατάσταση των εν δυνάμει ταξιδιωτών και οι καθυστερήσεις στους εμβολιασμούς, φρενάρει την διάθεση για ταξίδια σε πολλές χώρες. Επίσης οι αλλαγές συμπεριφοράς και νοοτροπίας, διαφοροποιούν τις επιλογές πολλών, ως προς το είδος των διακοπών που ενδεχομένως να επιλέξουν.
Μιλώντας με ξενοδόχους από διάφορες περιοχές της χώρας, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν κυλιόμενες ακυρώσεις. Πολλοί Ευρωπαίοι, ακύρωσαν τις κρατήσεις του 2020 και τις μετέφεραν στο α’ εξάμηνο του 2021. Τώρα τα emails για ακυρώσεις και του 2021 φτάνουν βροχή στις τουριστικές μονάδες. Πολλοί μάλιστα ζητούν και επιστροφές χρημάτων και προκαταβολών, κάτι που αν γινόταν θα τίναζε στον αέρα πλήθος επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Σήμερα ωστόσο, ένα δημοσίευμα της Deutche Welle για τον ελληνικό τουρισμό και τις προτιμήσεις των Γερμανών, έρχεται να δώσει μια αχτίδα αισιοδοξίας:
Ως ένα έτος μετάβασης βλέπουν το 2021 οι μεγάλοι γερμανοί tour operators, έπειτα από τα σοβαρά οικονομικά πλήγματα της περασμένης χρονιάς. «Αντιδράσαμε με σημαντική εξοικονόμηση κόστους και εξασφάλιση ρευστότητας. Ωστόσο, τα κρατικά δάνεια δεν είναι δώρα και θα εξοφληθούν με τόκους. Η ζήτηση για ταξίδια υπάρχει και με τα υγειονομικά μέτρα που έχουν εισαχθεί θέλουμε να αναδυθούμε από την κρίση δυνατοί», δήλωσε μιλώντας στη Deutsche Welle o Βαγγέλης Γεωργίου, υπεύθυνος επικοινωνίας Διεθνών Αγορών TUI Group. Ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον μεγάλο γερμανικό κολοσσό.
«Η λαχτάρα για χαλαρωτικές διακοπές ή ένα συναρπαστικό ταξίδι πιθανώς δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλη όσο φέτος. Μόλις δοθεί ξανά η ελευθερία ταξιδιού, οι άνθρωποι θα ταξιδέψουν στον κόσμο», λέει χαρακτηριστικά η Αννίκα Χουνκεμόλερ από την ιστοσελίδα ταξιδιωτικών προσφορών στη Γερμανία urlaubsguru.de.
Σε δημοσκόπηση που πραγματοποίησε πρόσφατα η ιστοσελίδα ανάμεσα στους χρήστες του Instagram, μετά τη Γερμανία για εσωτερικό τουρισμό η Ελλάδα είχε υψηλή ζήτηση για τη φετινή χρονιά τόσο για τα νησιά της όσο και για την ενδοχώρα, με συνδυασμό περιηγήσεων και παραλίας.
Αγαπημένοι προορισμοί η Κρήτη, η Κέρκυρα, η Χαλκιδική, η Κως αλλά και η όχι τόσο γνωστή στους Γερμανούς Μήλος. «Η αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού στην Ελλάδα το προηγούμενο καλοκαίρι κατά την άφιξη και επί τόπου ήταν υποδειγματική και το επίπεδο των υγειονομικών πρωτοκόλλων στα ξενοδοχεία ήταν υψηλό. Οι φιλοξενούμενοι ένιωθαν άνετοι παρά τις δύσκολες περιστάσεις», αναφέρει η Χουνκεμόλερ θεωρώντας ότι αυτό θα μπορεί γίνει και φέτος αν το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα.
Σε αναμονή οι Έλληνες ξενοδόχοι
Ο ξενοδοχειακός κλάδος στην Ελλάδα κατέγραψε μείωση εσόδων κατά 77% δοκιμάζοντας τις αντοχές του. Σε αυτό προστέθηκε και το πρόβλημα της μη αποπληρωμής των οφειλών από γερμανούς tour operators, με εντονότερο το πρόβλημα με την TUI. «Είμαστε ευτυχώς σε μία αποκλιμάκωση του προβλήματος με τη γερμανική εταιρεία, έπειτα από την αποπληρωμή μέρους των οφειλών της και την υπόσχεση για εξόφληση του υπολοίπου την άνοιξη», εξηγεί ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος. Τα οικονομικά προβλήματα της πανδημίας έφεραν αλλαγές στις συνεργασίες με τους γερμανούς tour operators. Νέες συμφωνίες επιμηκύνουν τις συνεργασίες ακόμα και μέχρι το 2023 και υπάρχει περισσότερη ευελιξία στις αλλαγές ημερομηνιών κρατήσεων.
«Στα καινούρια συμβόλαια αφαιρέθηκαν σημαντικοί όροι σε σχέση με αυτά που γνωρίζαμε παλιά, όπως η μείωση στο ποσοστό πληρωμής του early booking και η δυνατότητα πληρωμής από τους πράκτορες μέχρι και 60 μέρες από την αναχώρηση του πελάτη», εξηγεί ο κ. Τάσιος. Ο ίδιος θεωρεί κρίσιμους τους μήνες Μάρτιο και Μάιο για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής κίνησης. «Τα στοιχεία εμβολιασμού της Ευρώπης και για τη Γερμανία και ο τρόπος μετακίνησης στην Ε.Ε θα δώσουν το στίγμα της σεζόν. Μέχρι τότε θα αναμένουμε στο ακουστικό μας. Όπως είναι φυσιολογικό οι κρατήσεις από τη Γερμανία είναι ελάχιστες αλλά στις αναζητήσεις η Ελλάδα διεκδικεί την πρωτιά στους πιθανούς γερμανούς ταξιδιώτες και για φέτος», επισημαίνει ο κ. Τάσιος.
Ο μαζικός τουρισμός αναμένεται να είναι το κυρίαρχο μοντέλο και για τις αφίξεις από τη Γερμανία. «Περισσότερες πτήσεις τσάρτερ και συνδεδεμένη αεροπορική θέση με ξενοδοχειακή κλίνη. Έπονται οι μεμονωμένες επιλογές και γιατί όχι να ενισχυθεί και ο οδικός τουρισμός στη χώρα μας από τη Γερμανία», παρατηρεί ο κ. Τάσιος. «Πιθανόν να αυξηθούν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που θα αυξήσουν τα συνολικά κέρδη,» τονίζει από την πλευρά του ο Aλέξανδρος Ευσταθίου από τον όμιλο διαχείρισης προορισμών Dolphin. Απαραίτητη προϋπόθεση οι κοινοί και μόνιμοι κανόνες για τα ταξίδια το καλοκαίρι όπως επισημαίνει: «Να αποφευχθεί το φαινόμενο σύγχυσης που και πως επιτρέπεται ο καθένας να ταξιδέψει και να συμφωνηθούν οι όροι εκ των προτέρων».