Κυρ. Βελόπουλος: Η πανδημία άφησε στις αποθήκες το ελληνικό κρασί

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η

Του: Κυριάκου Βελόπουλου, Προέδρου Κόμματος, Βουλευτή Λάρισας

Προς: Τον κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Τον κ. Υπουργό Οικονομικών

ΘΕΜΑ: «Η πανδημία άφησε στις αποθήκες το ελληνικό κρασί»

Κύριοι, κύριοι Υπουργοί,

Πάνω από 40.000 τόνοι ελληνικού κρασιού ήδη έχουν μείνει αδιάθετοι, εξαιτίας του «λουκέτου» σε εστίαση και ξενοδοχεία, ενώ, στο θέμα της διάθεσης της νέας παραγωγής παραμένει ένα μεγάλο ερωτηματικό. Λόγω των προαναφερόμενων, κραυγή αγωνίας εκπέμπεται από οινοποιούς και αμπελουργούς.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

Προτίθεσθε να εξετάσετε το ανωτέρω σοβαρό πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν οι οινοποιοί και οι αμπελουργοί, εξαιτίας της πρόσφατης πανδημίας και των σχετικών περιορισμών που επιβλήθηκαν, όπως είναι το κλείσιμο σε καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας, ξενοδοχειακές μονάδες και χώρους συνάθροισης, που είχε ως αποτελέσματα, αφενός, την μείωση κατά 70% στην κατανάλωση κρασιού και αφετέρου, το να μείνουν αδιάθετοι πάνω από 40.000 τόνοι κρασιού;

Ο ερωτών Βουλευτής

Κυριάκος Βελόπουλος


ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Προς:

Βουλή των Ελλήνων

Δ/νση Κοιν/κού Ελέγχου

Τμήμα Ερωτήσεων και ΑΚΕ

Τμήμα Αναφορών

ΘΕΜΑ: «Στήριξη του αμπελοοινικού κλάδου»

 ΣΧΕΤ: 1. Η Ερώτηση 8747/4-8-2020

  1. Η Ερώτηση 9287/4-9-2020
  2. Η Ερώτηση 9430/10-9-2020
  3. Η Ερώτηση 9736/18-9-2020
  4. Η Ερώτηση 10214/30-9-2020
  5. Η Ερώτηση 10225/30-9-2020
  6. Η Ερώτηση 10377/2-10-2020
  7. Η Ερώτηση 171/7-10-2020
  8. Η Ερώτηση 230/8-10-2020

10.Η ΠΑΒ 2780/16-9-2020

11.Η Ερώτηση 9236/3-9-2020

12.Η ΠΑΒ 2500/2-9-2020

Απαντώντας στις ερωτήσεις και αναφορές, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Σ. Βαρδάκης, Α. Αθανασίου, Τρ. Αλεξιάδης, Στ. Αραχωβίτης, Σ. Ελευθεριάδου, Εμ. Θραψανιώτης, Ε. Καρασαρλίδου, Ε. Κασιμάτη, Κ. Μάλαμα, Χ. Μαμουλάκης, Κ. Μάρκου, Α. Μεϊκόπουλος, Κ. Μπάρκας, Α. Μωραΐτης, Π. Πολάκης, Π. Πούλου, Π. Σκουρολιάκος, Α. Τριανταφυλλίδης, Σ. Φάμελλος, Γ. Ψυχογιός, Α. Γκαρά, Δ.-Χ. Καλαματιανός, Α. Μιχαηλίδης, Ι. Ραγκούσης, Ν. Σαντορινιός, Ι. Σαρακιώτης, Χρ. Σπίρτζης, Ο. Τελιγιορίδου, Θ. Τζάκρη, Μ. Χατζηγιαννάκης, Ρ. Χρηστίδου, Θ. Αυγέρη, Ν. Ηγουμενίδης ,Χ. Καφαντάρη, Κ. Βελόπουλος, Α. Πάνας, Φ. Μπακοδήμα, Αν. Μπαρτζώκας, Α. Τσίγκρης, Β. Κεγκέρογλου, Κ. Μπάρκας, Γ. Μουλκιώτης για τα θέματα της αρμοδιότητάς μας, σας πληροφορούμε τα εξής:

Ουδείς αγρότης, κτηνοτρόφος και αλιέας, εφ’ όσον το εισόδημά του μειώθηκε και επλήγη από την κρίση του κορωνοϊού, πρόκειται να μείνει χωρίς κρατική στήριξη. Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την υλοποιεί στο ακέραιο, αξιοποιώντας το ειδικό κονδύλι των πρώτων 150 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό σύμφωνα με το προσωρινό πλαίσιο για τα μέτρα των κρατικών ενισχύσεων αλλά και κάθε διαθέσιμο εργαλείο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του COVID-19 στους παραγωγικούς συντελεστές του Αγροδιατροφικού Τομέα έγινε και γίνεται με κριτήρια την

αντικειμενικοποίηση της ζημίας κάθε κλάδου, την αναλογικότητα και τις προβλέψεις για την τυχόν εξέλιξη νέων κρίσεων.

Όσον αφορά, ειδικότερα, στη στήριξη οινοποιών και αμπελουργών, σημειώνεται ότι το ΥΠΠΑΤ, από την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού και την επιβολή του μέτρου του διακοπής λειτουργίας των επιχειρήσεων, ξεκίνησε δια της αρμόδιας Διεύθυνσης Αξιοποίησης και Τεχνολογίας Τροφίμων και σε συνεργασία με τους φορείς του κλάδου των αμπελοοινικών επιχειρήσεων, τη διερεύνηση των τρόπων ενεργοποίησης μέτρων κατά της διατάραξης της αγοράς του αμπελοοινικού τομέα λόγω της πανδημίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά την ολοκλήρωση των συζητήσεων με τα Κράτη-Μέλη, αποδέχτηκε ότι οι οινοπαραγωγοί αντιμετωπίζουν υπέρμετρες δυσχέρειες σε όλα τα Κράτη-Μέλη, ιδίως σε σχέση με τα υψηλά αποθέματα οίνου του έτους 2019, τη μειωμένη ζήτηση, τη διακοπή λειτουργίας σημαντικών εξαγωγικών αγορών ανά τον κόσμο και τη διακοπή όλων των δραστηριοτήτων εστίασης λόγω της πανδημίας COVID-19. Ως εκ τούτου, για επιτακτικούς λόγους επείγουσας ανάγκης θεσπίστηκαν μέτρα για την άμβλυνση των αρνητικών συνεπειών της.

Αναλυτικότερα, για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων, που έχει επιφέρει η πανδημία COVID-19 εξεδόθησαν:

  1. Ο κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2020/592 «σχετικά με προσωρινά έκτακτα μέτρα παρέκκλισης από ορισμένες διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της διαταραχής της αγοράς στον τομέα των οπωροκηπευτικών και στον  αμπελοοινικό τομέα λόγω της πανδημίας COVID-19 και των μέτρων που συνδέονται με αυτήν» και
  2. Οι εκτελεστικοί Κανονισμοί (ΕΕ):
  • 2020/600 «σχετικά με παρέκκλιση από τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2017/892, τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2016/1150, τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 615/2014, τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2015/1368 και τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2017/39 της Επιτροπής όσον αφορά ορισμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία COVID-19»,
  • 2020/601 «σχετικά με τα μέτρα έκτακτης ανάγκης που παρεκκλίνουν από τα άρθρα 62 και 66 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την ισχύ των αδειών αμπελοφυτεύσεων και την εκρίζωση σε περίπτωση προβλεπόμενης αναφύτευσης» και
  • 2020/532 «σχετικά με παρέκκλιση, για το έτος 2020, από τους εκτελεστικούς κανονισμούς (ΕΕ) αριθ. 809/2014, (ΕΕ) αριθ. 180/2014, (ΕΕ) αριθ. 181/2014, (ΕΕ) 2017/892, (ΕΕ) 2016/1150, (ΕΕ) 2018/274, (ΕΕ) 2017/39, (ΕΕ) 2015/1368 και (ΕΕ) 2016/1240 όσον αφορά ορισμένους διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής».

Η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, αξιοποιώντας τόσο το ανωτέρω ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο, που αποτέλεσε απότοκο της πανδημίας, όσο και το προϋπάρχον αυτού, έλαβε ποικίλα μέτρα προς στήριξη των οινοποιών και των αμπελουργών. Αναλυτικότερα:

  • Υπαγωγή αμπελοοινικού κλάδου στα μέτρα στήριξης:

Ήδη από τις 20.03.2020, το Υπουργείο Οικονομικών, κατόπιν συνεννόησης με την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προχώρησε στην κατ’ αρχήν εξειδίκευση των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Γεωργία και την Αλιεία της χώρας μας και τις περιέλαβε στη σχετική λίστα με τους κλάδους που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης που εξήγγειλε η Κυβέρνηση. Υπογραμμίζεται ότι, το ΥΠΑΑΤ έχει φροντίσει στους ανωτέρω κλάδους, που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης της Κυβέρνησης για την άμβλυνση των επιπτώσεων από την πανδημία, να συμπεριλάβει και τον αμπελοοινικό (βλ. ΚΑΔ 1101 Απόσταξη, ανακαθαρισμός και ανάμιξη αλκοολούχων ποτών, 1102 Παραγωγή οίνου από σταφύλια, 1103 Παραγωγή μηλίτη και κρασιών από άλλα φρούτα, 1104 Παραγωγή άλλων μη αποσταγμένων ποτών που υφίστανται ζύμωση). Αναφέρεται δε ότι οι περαιτέρω πολιτικές στήριξης, τόσο σε επίπεδο μέτρων όσο και σε επίπεδο κλάδων, θα καθορίζονται με σχετικές υπουργικές αποφάσεις και ανάλογα με την εξέλιξη της κρίσης.

  • Ενεργοποίηση μέτρου “Απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης’’:

Ειδικότερα, σε εφαρμογή του άρθρου 3 του προαναφερθέντος Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2020/592, η χώρα μας ενεργοποίησε το μέτρο της «Απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης». Στο ανωτέρω πλαίσιο και κατόπιν συνεργασίας με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, εξεδόθη η υπ’ αριθμ. 1723/179088/03.07.2020 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, με θέμα «Καθορισμός των λεπτομερειών εφαρμογής του μέτρου της απόσταξης οίνου σε περίπτωση κρίσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του άρθρου 3 του κατ’ εξουσιοδότηση Καν (ΕΕ) 2020/592» (Β΄2764/7-7-2020), σύμφωνα με την οποία όσοι οινοπαραγωγοί ενδιαφέρονται να αποστάξουν οίνο της παραγωγής τους, υπέβαλλαν αίτηση ένταξης στο μέτρο της απόσταξης ηλεκτρονικά μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας του ΥΠ.Α.Α.Τ.

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εν λόγω Κ.Υ.Α. και στο άρθρο 3 του κατ’ εξουσιοδότηση προαναφερθέντος Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2020/592, επιλέξιμες για στήριξη ήταν οι δαπάνες που συνδέονται με την:

  1. ποσότητα του οίνου που διατίθεται προς απόσταξη.
  2. μεταφορά του οίνου στον χώρο απόσταξης.

Σύμφωνα με το άρθρο 7 της ανωτέρω ΚΥΑ, το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού ανερχόταν σε 25.000.000 ευρώ και καθορίστηκε:

α) από τα διαθέσιμα κονδύλια σύμφωνα με το «Εθνικό Πρόγραμμα στήριξης του αμπελοοινικού τομέα 2019-2023», όπως ισχύει για το οικονομικό έτος 2020, σε ποσοστό 30% (Ενωσιακή συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος:

7.500.000 €) και

β) από την εθνική συμμετοχή σε ποσοστό 70% (Εθνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του προγράμματος: 17.500.000 €).

Στόχος του συγκεκριμένου μέτρου ήταν η αντιμετώπιση των σοβαρών διαταραχών, που έχουν προκύψει στον αμπελοοινικό τομέα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού:

  • με την απομάκρυνση από την αγορά ορισμένων ποσοτήτων οίνου, που δεν διατίθενται στο εμπόριο και δεν μπορούν να αποθεματοποιηθούν και

  • με την αποσυμφόρηση των οινοποιείων, ενόψει της έναρξης της νέας αμπελουργικής περιόδου και τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων τόσο των οινοπαραγωγών όσο και των αμπελουργών για τη διάθεση της νέας σοδειάς τους.

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του ανωτέρω κανονισμού, επιλέξιμες είναι οι δαπάνες που συνδέονται με την παράδοση του οίνου στους αποσταγματοποιοιούς και με την απόσταξη του εν λόγω οίνου.

Επίσης, σύμφωνα με την αριθμ. 1723/179088/3-7-2020 ΚΥΑ, οι ενδιαφερόμενοι οινοπαραγωγοί είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση για ένταξη στο πρόγραμμα της απόσταξης σε δύο διαφορετικές περιόδους, από 06 Ιουλίου έως και 16 Ιουλίου 2020 και από 06 Αυγούστου έως και 09 Αυγούστου 2020. Δεδομένου ότι το σύνολο των αιτήσεων δεν ξεπέρασε το προϋπολογιζόμενο κόστος, σε όλες τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν στα δεδομένα χρονικά όρια, διενεργήθηκαν οι σχετικοί έλεγχοι για την επιλεξιμότητά τους.

Μετά την υποβολή των αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους οινοποιούς και τον διοικητικό και επιτόπιο έλεγχο των αρμόδιων υπαλλήλων των ΔΑΟΚ για την επιλεξιμότητα της αίτησης, εκδόθηκε η αριθμ. 2135/216041/4-8/2020 απόφαση οριστικής ένταξης των δικαιούχων στο πρόγραμμα της απόσταξης και η τροποποίηση και συμπλήρωση αυτής με αριθμό 2224/227760/18-9-2020, σύμφωνα με τα άρθρα 12, 13 και 14 της υπ’ αριθμ. 1723/179088/3-7-2020 ΚΥΑ. Στις εν λόγω αποφάσεις αναγράφονται οι δικαιούχοι με βάση τον αριθμό της αίτησης, καθώς και οι εγκεκριμένες ποσότητες οίνου προς απόσταξη για τον καθένα απ’ αυτούς.

Συμπληρωματικά, αναφέρεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 6 της υπ’ αριθμ. 1723/179088/3-7-2020 ΚΥΑ, οι οίνοι ΠΟΠ έχουν διαφορετική υψηλότερη τιμή κόστους από τους οίνους ΠΓΕ και οίνους χωρίς γεωγραφική ένδειξη.

Επίσης, με την υπ’ αριθμ. 2499/258466/18-9-2020 (Β΄ 4129) απόφαση τροποποίησης της υπ’ αριθμ. 1723/179088/3-7-2020 ΚΥΑ, ρυθμίζονται θέματα και διαδικασίες για όσους δικαιούχους του προγράμματος δεν έχουν ολοκληρώσει την αποστολή του οίνου προς απόσταξη. Συγκεκριμένα, το άρθρο 16 «Διαδικασία πληρωμής» τροποποιείται με την προσθήκη των παραγράφων 3α, 3β και 3γ, στις οποίες περιγράφεται η διαδικασία ολοκλήρωσης του προγράμματος της απόσταξης για τις ποσότητες οίνου, οι οποίες δεν έχουν αποσταλεί στο οινοπνευματοποιείο Β΄ κατηγορίας/αποσταγματοποιείο. Ειδικότερα, η ποσότητα οίνου προς απόσταξη, η οποία δεν έχει αποσταλεί προς απόσταξη, θα δεσμευόταν σε χώρο αποθήκευσης του οινοποιείου έως την 30η Οκτωβρίου του 2020, για αποκλειστική χρήση προς απόσταξη.

Εν συνεχεία δε και προς ικανοποίηση των αιτημάτων των παραγωγικών φορέων για περαιτέρω διευκόλυνση ως προς την ημερομηνία δέσμευσης του οίνου σε χώρους αποθήκευσης των οινοποιιών, η ως άνω προθεσμία επεκτάθηκε μέχρι και τη 30η Νοεμβρίου 2020, σύμφωνα με το άρθρο 1 της υπ. Αριθμ. 3013/303304 (Β΄4967/2020) απόφασης, που εξέδωσαν ο Υφυπουργός Οικονομικών, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Κρίσιμο είναι να τονισθεί, πως η ως άνω προθεσμία επίκειται να παραταθεί εκ νέου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2020, ώστε να διευκολυνθεί το σύνολο των δικαιούχων.

Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή αιτημάτων πληρωμής από όλους τους δικαιούχους του προγράμματος της απόσταξης οίνου, είτε έχουν ολοκληρώσει την αποστολή των ποσοτήτων οίνου προς απόσταξη είτε όχι, ήταν η 29η Σεπτεμβρίου 2020.

Επισημαίνεται ότι έχει ήδη ολοκληρωθεί ο σχετικός έλεγχος των στοιχείων και δικαιολογητικών των δικαιούχων, που έχουν υποβάλει αίτημα πληρωμής για το πρόγραμμα της απόσταξης οίνου από τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου και οι σχετικοί φάκελοι πληρωμής έχουν αποσταλεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο τελευταίος έχει ήδη προβεί στην πληρωμή αυτών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης των δικαιούχων για το πρόγραμμα της απόσταξης οίνου, το ποσό το οποίο τελικά διατέθηκε ανήλθε στα 20.503.318,98 ευρώ και αντιστοιχεί σε ποσότητα 340.428,04 εκατόλιτρων οίνου, δηλαδή μικρότερο από το αρχικό προϋπολογισθέν ποσό των 25.000.000 ευρώ.

Κρίσιμο είναι να τονισθεί, πως τόσο για το μέτρο της Απόσταξης Κρίσης Οίνου όσο και για το μέτρο της Πρώιμης Συγκομιδής (Πράσινος Τρύγος), που έλαβε το ΥΠΑΑΤ για την ανακούφιση του κλάδου από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ έχει ήδη αποφασίσει να επιδιώξει την ενεργοποίησή τους εκ νέου και το επόμενο έτος, εφόσον προκύψει σχετική ανάγκη. Άλλωστε, έχει ήδη προσυπογράψει με τη Γαλλία πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να δοθεί η δυνατότητα εκ νέου ενεργοποίησης έκτακτων μέτρων για τον οίνο και το επόμενο έτος, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

  • Ενεργοποίηση Μέτρου «Πρώιμης Συγκομιδής – Πράσινος Τρύγος»:

Ως προς την άμεση στήριξη των αμπελουργών της Χώρας άμεσα, κατ’ εκτέλεση της υπ’ αριθμ. 1600/163029/22.06.2020 απόφασης του Υπουργού και της Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του μέτρου πρώιμης συγκομιδής σύμφωνα με το άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) υπ΄αρ. 1308/2013 για την περίοδο 2019-2020» (Β΄2594/26-6-2020), υλοποιήθηκε το μέτρο «Πρώιμη Συγκομιδή» [άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013]. Σύμφωνα με το προμνησθέν άρθρο 47 του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013, ως «Πρώιμη Συγκομιδή» νοείται η ολική καταστροφή ή απομάκρυνση των σταφυλιών, που δεν έχουν ακόμη ωριμάσει με επακόλουθο εκμηδενισμό της απόδοσης της σχετικής έκτασης, υπό τον όρο ότι το μέτρο αυτό εφαρμόζεται σε ολόκληρα αγροτεμάχια. Στο μέτρο συμμετείχαν συγκεκριμένες οινοποιήσιμες ποικιλίες με βάση την ταξινόμηση των ποικιλιών, που το άθροισμα των εκτάσεών τους καλύπτει πάνω από το 70% της συνολικής καλλιεργούμενης αμπελοοινικής έκτασης. Για τον υπολογισμό της απώλειας εισοδήματος λήφθηκαν υπόψη οι μέσοι όροι της παραγωγής της κάθε ποικιλίας, της τιμής πώλησης και του κόστους απομάκρυνσης. Η τιμή ήταν ξεχωριστή για κάθε οινοποιήσιμη ποικιλία.

Το ποσό το οποίο αρχικώς προϋπολογίσθηκε για το εν λόγω μέτρο ήταν ύψους 1.350.707,60 ευρώ. Το ποσό το οποίο διατέθηκε, κατόπιν αιτήσεων των αμπελουργών, ήταν ύψους 1.006.000 Ευρώ. Ο πίνακας ενίσχυσης ανά στρέμμα με κριτήριο την ποικιλία, είναι ο ακόλουθος:

Α/Α

ΠΟΙΚΙΛΙΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ

ΕΥΡΩ /ΣΤΡΕΜΜΑ

1 Σαββατιανό B, Savvatiano B 176,50
2 Ροδίτης Rs, Roditis Rs 322,00
3 Aγιωργίτικο Ν, Αgiorgitiko Ν 306,50
4 Λιάτικο N, Liatiko N 161,00
5 Ξινόμαυρο N, Xinomavro N 234,50
6 Ασύρτικο Β, Assyrtiko B 136,50
7 Μοσχάτο Αμβούργου Ν,

Moschato Amvourgou N

400,00
8 Cabernet Sauvignon N 248,00
9 Μοσχάτο άσπρο Β, Moschato aspro Β 231,00
10 Merlot N 248,00
11 Κοτσιφάλι Ν, Kotsifali N 215,00
12 Syrah N 277,00
13 Ρωμέικο Ν, Romeiko N 271,00
14 Μοσχοφίλερο Ν, Moschofilero Ν 310,00
15 Φωκιανό Ν, Fokiano N 134,00

16 Μανδηλαριά Ν, Mandilaria N 160,00
17 Sauvignon Blanc B 247,00

18

Μοσχάτο Αλεξανδρείας Β

Moschato Alexandrias B,

257,00
19 Chardonnay B 248,00
20 Μαλαγουζιά Β, Malagousia B 270,00
21 Φιλέρι Rs, Fileri Rs 218,00
22 Βηλάνα Β, Vilana B 300,00
23 Σκιαδόπουλο Β, Skiadopoulo B 221,00
24 Σουλτανίνα Β, Soultanina B 262,00

  • «Μέτρα για την προώθηση και την προβολή του ελληνικού οίνου»

Αναφορικά με το μέτρο της προώθησης οίνων σε τρίτες χώρες, η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠ.Α.Α.Τ. προέβη σε τροποποιήσεις του εφαρμοστέου εθνικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να επιλύσει τα προβλήματα, που αντιμετώπισαν οι οινοπαραγωγοί από την επιβολή των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας. Αναλυτικότερα, με την υπ’ αριθμ. 782/181320/06.07.2020 Κ.Υ.Α. (Β΄ 2936/17.07.2020) θεσπίστηκαν παρεκκλίσεις/παρατάσεις όσον αφορά στην ημερομηνία λήξης των δράσεων (από την 31η Αυγούστου στην 30η Σεπτεμβρίου 2020) και στις προθεσμίες για την υποβολή αιτήσεων στήριξης, την εκτέλεση υποχρεώσεων των δικαιούχων (υποβολή εκθέσεων και φυσικού αντικειμένου), τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων και την υποβολή αιτήσεων πληρωμής.

Μάλιστα, κατόπιν σχετικών αιτημάτων ενδιαφερόμενων φορέων, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στήριξης παρατάθηκε εκ νέου με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα «Παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων στήριξης προγραμμάτων προώθησης, για το ειδικό μέτρο στήριξης της προώθησης οίνων σε τρίτες χώρες, για το έτος 2020» (Β΄3714/7-9-2020).

Συγκεκριμένα, ειδικά για το έτος 2020 η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 14 της υπ’ αριθμ. 491/62337/27-3-2019 Κ.Υ.Α., για την υποβολή των αιτήσεων στήριξης προγραμμάτων προώθησης οίνων σε τρίτες χώρες, όπως η προθεσμία αυτή παρατάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. 782/181320/6-7- 2020 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β’ 2936), παρατάθηκε έως την 14η Σεπτεμβρίου του  2020.

Σημειώνεται δε, πως σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 1227/273026/2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εξωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Β’ 4406) για τις αιτήσεις στήριξης που επιλέγονται από τις 04 Μαΐου 2020 και το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου 2020, η ενωσιακή συμμετοχή στις δράσεις προώθησης οίνων σε τρίτες χώρες αποτελεί πλέον το 70% της επιλέξιμης δαπάνης έναντι του προηγούμενου 60%. Για τις αιτήσεις αυτές η ιδία συμμετοχή αποτελεί το 30% της επιλέξιμης δαπάνης.

Αξίζει να διευκρινιστεί ότι μία παράταση πέραν της 14ης Σεπτεμβρίου θα ενείχε τον κίνδυνο αδυναμίας τήρησης της ανωτέρω προθεσμίας και έγκρισης των αιτήσεων στήριξης με ενωσιακή συμμετοχή στις δράσεις προώθησης οίνων σε τρίτες χώρες με το 70% της επιλέξιμης δαπάνης, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:

  • Η διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης των αιτήσεων στήριξης πραγματοποιείται εντός τριών (3) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσής τους (παρ. 1 του άρθρου 16 της υπ’αριθμ. 491/62337/27-3-2019 Κ.Υ.Α., όπως ισχύει).
  • Για τις αιτήσεις στήριξης που επιλέγονται, οι αποφάσεις έγκρισης του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων εκδίδονται εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία διαβίβασης του πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης.
  • Μετά την έκδοση των αποφάσεων έγκρισης, συνάπτεται σύμβαση μεταξύ του Υ.Π.Α.Α.Τ. και του δικαιούχου, εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών.
  • Οι δικαιούχοι, που θα δηλώσουν την πρόθεσή τους για συνεργασία με οργανισμό εκτέλεσης για την εφαρμογή του προγράμματος προώθησης, συνάπτουν σύμβαση μαζί του (μετά την επιλογή του με προκήρυξη διαγωνισμού), πριν από την υπογραφή της σύμβασής του με το Υ.Π.Α.Α.Τ.

Εάν ο δικαιούχος υποχρεούται να υλοποιεί διεθνείς διαγωνισμούς για την επιλογή του οργανισμού εκτέλεσης, το χρονικό διάστημα των εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Υ.Π.Α.Α.Τ. και του δικαιούχου αυξήθηκε σε ενενήντα (90) ημερολογιακές ημέρες (παρ. 6 του άρθρου 1 της υπ’ αριθμ. 782/181320/6-7-2020 Κ.Υ.Α.).

Τέλος, αρμόδιο να απαντήσει στα θέματα που το αφορούν είναι το Υπουργείο Οικονομικών προς το οποίο διαβιβάζεται ηλεκτρονικά η αριθμ. πρωτ. 9287/4-9- 2020 Ερώτηση.

Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ

 ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

  1. Υπ. Οικονομικών (συνερωτώμενο στις Ερ. 8747/4-8, 9430/10-9, 10225/30-9 & 230/8-10 και ηλεκτρονική διαβίβαση της Ερ. 9287/4-9)

– Γραφείο κ. Υπουργού

  1. Βουλευτή κ. Σ. Βαρδάκη
  2. Βουλευτή κ. Α. Αθανασίου
  3. Βουλευτή κ. Τρ. Αλεξιάδη
  4. Βουλευτή κ. Στ. Αραχωβίτη
  5. Βουλευτή κα Σ. Ελευθεριάδου
  6. Βουλευτή κ. Εμ. Θραψανιώτη
  7. Βουλευτή κα Ε. Καρασαρλίδου
  8. Βουλευτή κα Ε. Κασιμάτη
  9. Βουλευτή κα Κ. Μάλαμα
  10. Βουλευτή κ. Χ. Μαμουλάκη
  11. Βουλευτή κ. Κ. Μάρκου
  12. Βουλευτή κ. Α. Μεϊκόπουλο
  13. Βουλευτή κ. Κ. Μπάρκα
  14. Βουλευτή κ. Α. Μωραΐτη
  15. Βουλευτή κ. Π. Πολάκη
  16. Βουλευτή κα Π. Πούλου
  17. Βουλευτή κ. Π. Σκουρολιάκο
  18. Βουλευτή κ. Α. Τριανταφυλλίδη
  19. Βουλευτή κ. Σ. Φάμελλο
  20. Βουλευτή κ. Γ. Ψυχογιό
  21. Βουλευτή κα Α. Γκαρά
  22. Βουλευτή κ. Δ.-Χ. Καλαματιανό
  23. Βουλευτή κ. Α. Μιχαηλίδη
  24. Βουλευτή κ. Ι. Ραγκούση
  25. Βουλευτή κ. Ν. Σαντορινιό
  26. Βουλευτή κ. Ι. Σαρακιώτη
  27. Βουλευτή κ. Χρ. Σπίρτζη
  28. Βουλευτή κα Ο. Τελιγιορίδου
  29. Βουλευτή κα Θ. Τζάκρη
  30. Βουλευτή κ. Μ. Χατζηγιαννάκη
  31. Βουλευτή κα Ρ. Χρηστίδου
  32. Βουλευτή κα Θ. Αυγέρη
  33. Βουλευτή κ. Ν. Ηγουμενίδη
  34. Βουλευτή κα Χ. Καφαντάρη
  35. Βουλευτή κ. Κ. Βελόπουλο
  36. Βουλευτή κ. Α. Πάνα
  37. Βουλευτή κ. Φ. Μπακοδήμα
  38. Βουλευτή κ. Αν. Μπαρτζώκα
  39. Βουλευτή κ. Α. Τσίγκρη
  40. Βουλευτή κ. Β. Κεγκέρογλου
  41. Βουλευτή κ. Κ. Μπάρκα
  42. Βουλευτή κ. Γ. Μουλικώτη
Προηγούμενο άρθροΈβδομο βραδείο στο 2020 για το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετέωρων και Μουσείο Μανιταριών
Επόμενο άρθροΑλεξάνδρεια: Πρόσκληση έκτακτης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου