Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Α. Η Ελλάδα προσελκύει μεγάλες επενδύσεις
Όπως γνωρίζετε, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε σήμερα το πρωί – μιλώντας στην εκδήλωση στο Μουσείο της Ακρόπολης, μαζί με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith, μία νέα μεγάλη άμεση επένδυση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του προγράμματος στρατηγικής συνεργασίας #GrforGrowth. Η προστιθέμενη αξία της επένδυσης της Microsoft αναμένεται να φτάσει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Πρόκειται για μια επένδυση που συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα. Η επένδυση αυτή αφορά στην εγκατάσταση στη χώρα μας ενός σημαντικού μέρους της νέας τεχνολογικής υποδομής της εταιρείας που σχετίζεται μεταξύ άλλων και με τις δραστηριότητες cloud services. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός, «μέσα σε μόλις 9 μήνες και παρά τα σύννεφα της πανδημίας, φτάσαμε εδώ: Στη γέννηση μιας σημαντικής καινοτόμας επένδυσης με πολυεπίπεδη οικονομική σημασία, αλλά και μεγάλη κοινωνική ανταπόδοση».
Η υλοποίησή της θα βελτιώσει περαιτέρω το επενδυτικό κλίμα για την Πατρίδα μας ως κομβικό προορισμό άμεσων ξένων επενδύσεων. Αλλά δεν είναι μόνο το επενδυτικό κλίμα. Είναι μια επένδυση που έχει ποιοτικά διαφορετικό χαρακτήρα. Συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας μας. Ενισχύει την παραγωγικότητά της. Και στον βαθμό που αναμένεται να οδηγήσει σε χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα εκπαιδεύσει περίπου 100 χιλιάδες εργαζόμενους στις νέες τεχνολογίες τα επόμενα χρόνια, δίνει σήμα αναστροφής του brain drain.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη, από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, έχουν εγκριθεί από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή, 14 στρατηγικές επενδύσεις συνολικού ύψους σχεδόν 1,8 δισ. ευρώ, ενώ έχουν λάβει θετική γνωμοδότηση και αναμένεται η έγκρισή τους, άλλες 3 νέες στρατηγικές επενδύσεις συνολικής αξίας 1,6 δισ. ευρώ. Δηλαδή συνολικά περίπου 3,4 δισ. ευρώ, που μαζί με τα εκδοθέντα Προεδρικά Διατάγματα για το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) και τις εκδοθείσες άδειες δόμησης και εγκατάστασης, συνιστούν ένα συνολικό ύψος στρατηγικών επενδύσεων που αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ.
Επισυνάπτεται στην εισαγωγική μου τοποθέτηση σχετικό σημείωμα με τις 14 + 3 στρατηγικές επενδύσεις -οι οποίες αποτελούν ένα υποσύνολο 43 επενδυτικών σχεδίων συνολικής αξίας 13,4 δισ. ευρώ- και αποδεικνύουν ότι η Κυβέρνηση, παρά τις εξωγενείς προκλήσεις που αντιμετωπίζει, συνεχίζει αταλάντευτη και με εντατικούς ρυθμούς τις μεταρρυθμίσεις. Με έναν σκοπό: Να κάνει τη ζωή των Ελλήνων καλύτερη. Οικοδομώντας πάνω στην εμπιστοσύνη -το άυλο αυτό εθνικό κεφάλαιο, που είναι τόσο σημαντικό για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας- δημιουργούμε δουλειές και βιώσιμη ανάπτυξη για όλους.
- Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα της Έκτακτης Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου
Στο τελευταίο Συμβούλιο Κορυφής, οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναγνώρισαν ότι οι παράνομες επιθετικές ενέργειες της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, δεν αποτελούν υπόθεση μόνο της Ελλάδας και της Κύπρου, αλλά ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο: Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε τις ελληνικές θέσεις, ευρωπαϊκές. Και αυτό συνιστά εθνική επιτυχία, όχι απλά κυβερνητική. Τους καρπούς αυτής της επιτυχίας θα δρέψει η Πατρίδα μας στο επόμενο διάστημα. Είναι, άλλωστε, γι’ αυτό που τόσο ο ‘Έλληνας Πρωθυπουργός, όσο και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, εξέφρασαν απόλυτη ικανοποίηση για το τελικό κείμενο, ενώ ο τελευταίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την στήριξη και την αποφασιστικότητά του.
Όπως ήδη διαπιστώνεται από τη διεθνή Κοινότητα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με το κείμενο των συμπερασμάτων έστειλε ένα σαφέστατο μήνυμα ενότητας, αλληλεγγύης και αποφασιστικότητας προς την γείτονα. Με μια φράση οι ηγέτες της Ε.Ε. υιοθετούν απέναντι στην Τουρκία πολιτική «καρότου» και «μαστιγίου». Χαράσσουν ξεκάθαρα δύο δρόμους και δίνουν στην Τουρκία περιθώριο δύο μηνών -το αργότερο ως τη Σύνοδο του Δεκεμβρίου- να επιλέξει: Αποκλιμάκωση, με συνέπεια και συνέχεια, ή κυρώσεις.
Γ. Σε ό,τι αφορά τον κορονοϊό
Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι τόσο στη χώρα μας όσο και σε ολόκληρη την Ευρώπη έχει ήδη εκδηλωθεί ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας που αποτυπώνεται στους αριθμούς κρουσμάτων, διασωληνωμένων και, δυστυχώς, θανάτων. Ένα κύμα που προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία, καθώς πλησιάζουμε στην περίοδο των κλειστών χώρων και των εποχικών ιώσεων. Για αυτό, άλλωστε, το θέμα απασχόλησε σοβαρά το πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, παρότι δεν ήταν στην επίσημη ατζέντα του.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας εξακολουθούμε να τα πηγαίνουμε πολύ καλύτερα από πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παρόλα αυτά χρειάζεται εγρήγορση και όχι εφησυχασμός, διότι πολύ εύκολα μπορεί η εικόνα να αλλάξει δραματικά. Τα κρούσματα σε μονάδες κοινωνικής φροντίδας, όπως τα γηροκομεία, αλλά και σε χώρους εργασίας, όπου η μετάδοση γίνεται με ραγδαία αυξανόμενους ρυθμούς, αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο τη σημασία της ατομικής ευθύνης, της τήρησης των πρωτοκόλλων, της πιστής εφαρμογής των μέτρων που συνιστούν οι ειδικοί και θεσπίζει η Πολιτεία. Είναι, άλλωστε, ο μόνος τρόπος για να αποφύγουμε αυστηρότερα περιοριστικά μέτρα, αλλά και για να αποφύγουμε τα χειρότερα. Να συγκρατήσουμε, αλλά και να μειώσουμε τον αριθμό κρουσμάτων και διασωληνωμένων. Να συμπράξουμε όλοι για να σωθούν ζωές.
Δ. Σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό
Όπως γνωρίζετε, μια από τις βασικές παραμέτρους της πολιτικής μας στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος αποτελεί η ανάσχεση των ροών και ο έλεγχος εμπλεκόμενων Μ.Κ.Ο. σε παράνομες ενέργειες. Για τον σκοπό αυτό η Κυβέρνηση προχώρησε στη δημιουργία Μητρώου Μ.Κ.Ο. διακηρύσσοντας την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει στο διαχωρισμό της ήρας από στάρι, να ενισχύσει τη συνεργασία της με οργανώσεις που προσφέρουν θετικό έργο και να αντιμετωπίσει όσες λειτουργούν παρασιτικά. Για να αποκαλυφθούν όσες συνιστούν λύκους ντυμένους με προβιά και φτάνουν ακόμη και στο σημείο να ασκούν κατασκοπεία σε βάρος της χώρας μας.
Στο πλαίσιο αυτό, ύστερα από πολύμηνη, μεθοδική και συστηματική προσπάθεια, οι υπηρεσίες ασφαλείας της Ελληνικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και το Λιμενικό Σώμα, οδηγήθηκαν στον εντοπισμό τεσσάρων Μ.Κ.Ο., με ευρωπαϊκή ταυτότητα, τριάντα τριών μελών τους και δύο ακόμη αλλοδαπών που -σε αντίθεση με τους διακηρυγμένους στόχους τους- μεθόδευσαν παράνομη διακίνηση μεταναστών από τα τουρκικά παράλια στα ελληνικά νησιά. Προς το σκοπό αυτό, γνωστοποιούσαν τις θέσεις των σκαφών του Λιμενικού και του Πολεμικού Ναυτικού μας που βρίσκονταν στην περιοχή και εμπλέκονται -κατ’ επέκταση- σε κατασκοπεία σε βάρος της χώρας μας.
Η θέση της Κυβέρνησης ήταν και είναι ξεκάθαρη: Το Κράτος παίρνει στα χέρια του στη διαχείριση του προβλήματος. Όποιες Μ.Κ.Ο. λειτουργούν νόμιμα και θέλουν πραγματικά να συμβάλουν είναι ευπρόσδεκτες. Όποιες όμως, λειτουργούν παράνομα, παρασιτικά και σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων, θα εντοπίζονται από τις Αρχές και θα αντιμετωπίζουν τη Δικαιοσύνη. Η περίοδος που θεωρούσαν την Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι έχει τελειώσει. Οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Αστυνομία, το Λιμενικό και η Ε.Υ.Π. έχουν εντολή από τον Πρωθυπουργό να φυλάττουν αποτελεσματικά τα σύνορά μας που είναι και εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε.. Απέδειξαν πολλές φορές έως τώρα την ικανότητα, την αξιοσύνη, την αποτελεσματικότητά τους. Και αυτό θα συνεχίσουν απέναντι σε κάθε παρανομία, σε κάθε επιβουλή.
Ε. Κατάθεση Προσχεδίου Προϋπολογισμού 2021
Κατατέθηκε προ ολίγου στη Βουλή το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2021. Προϋπολογισμός που καταρτίζεται σε περιβάλλον πρωτοφανούς αβεβαιότητας, λόγω του απροσδιόριστου χρόνου λήξης της πρωτοφανούς πανδημίας του κορονοϊού και συνεπώς της επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης. Η ύφεση στην Ελλάδα για το σύνολο του 2020 εκτιμάται στο 8,2%, σε καλύτερο δηλαδή επίπεδο συγκριτικά με τη θερινή εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ευρωζώνη (-8,7%). Ενώ η τελική πρόβλεψη του Προσχεδίου για το 2021 είναι για ανάπτυξη 7,5%, καθώς πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι ευρωπαϊκοί πόροι στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU.
Κατά συνέπεια, βάσει των μέσων εκτιμήσεων για το σύνολο της διετίας 2020-2021, σε μία πρωτόγνωρη συγκυρία για την Πατρίδα μας αλλά και ολόκληρο τον κόσμο, το εισόδημα των Ελλήνων θα παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο. Ήταν επόμενο της σοβαρής ύφεσης που προκάλεσε η υγειονομική κρίση, να υπάρχει επιδείνωση του ποσοστού ανεργίας φέτος όπως και δεικτών που αφορούν το πρωτογενές έλλειμμα και το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του Α.Ε.Π.. Ωστόσο η ανεργία το 2021 αναμένεται να υποχωρήσει σε επίπεδα χαμηλότερα του 2019, ενώ η γενική ρήτρα διαφυγής για τα δημοσιονομικά των κρατών-μελών της Ευρωζώνης θα ισχύσει και το επόμενο έτος. Στο παραπάνω πλαίσιο, υπογραμμίζεται η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα μας τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της, γεγονός που αντανακλάται στα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται σήμερα σε ιστορικά χαμηλά.
Ε. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Ο Πρωθυπουργός θα παραστεί σήμερα στις 7:30 το απόγευμα στην παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας της Δ.Ε.Η..
Αύριο στις 10:30 το πρωί θα υποδεχθεί στο Μέγαρο Μαξίμου τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ κ. Στόλτενμπεργκ.
Την Τετάρτη, ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη για να παραστεί στην απονομή του πρώτου βραβείου του Ιδρύματος Θεοφανώ στην Πρόεδρο της Κομισιόν κ. Von der Leyen.
Τέλος, σας ενημερώνω ότι, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, με απόφαση του Πρωθυπουργού δεν θα πραγματοποιηθούν στις 28 Οκτωβρίου μαθητικές και στρατιωτικές παρελάσεις.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Παρ’ ότι αναμένουμε το πότε θα ξεκινήσουν οι διερευνητικές -και θα ήθελα να ρωτήσω εάν έχουμε μια εικόνα για την έναρξή τους- βλέπουμε ότι από την Τουρκία συνεχίζονται κάποιες δηλώσεις σχετικά αμφίσημες, που δημιουργούν ένα πρόβλημα, είτε για τα κυριαρχικά τους δικαιώματα στο Αιγαίο, τα οποία θα υπερασπιστούν, είτε για τα δικαιώματά τους στην Ανατολική Μεσόγειο. Υπάρχει κάποια απάντηση σ’ αυτό; Πιστεύετε ότι μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην έναρξη των συζητήσεων;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν αναμένουμε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, τουλάχιστον με την πληροφόρηση που έχουμε μέχρι στιγμής, αλλά ακόμη δεν έχει οριστεί ημερομηνία επανέναρξης των διερευνητικών επαφών. Εμείς, από πλευράς μας, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τις διερευνητικές επαφές, ανά πάσα στιγμή.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Ανακοινώσατε μόλις ότι δεν θα γίνουν στρατιωτικές και μαθητικές παρελάσεις. Πότε θα είναι έτοιμη η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους ειδικούς, ν’ αποτιμήσει πώς έχει πάει το σετ των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί και αν χρειάζεται σ’ αυτό να προστεθούν κάποια καινούργια;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι μία εικόνα σταθεροποίησης κι όχι εκθετικής αύξησης των κρουσμάτων, όπως υπήρχε ανησυχία. Τα στοιχεία του Σαββατοκύριακου ήταν σχετικά ενθαρρυντικά. Περιμένουμε αυτές τις ημέρες που έχουμε κάνει αρκετά tests με τις κινητές μονάδες σε γειτονιές της Αθήνας, όπως στον Άγιο Παντελεήμονα, να δούμε ποιο είναι το επιδημιολογικό φορτίο. Θετικό στοιχείο επίσης, είναι ότι ο δείκτης θετικότητας, στο σύνολο των tests που πραγματοποιούνται, παραμένει σε ελεγχόμενα επίπεδα, πολύ χαμηλότερα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτά όλα εκτιμώνται θετικά. Αναμένουμε ν’ ακούσουμε από τους ειδικούς ποια είναι η προβολή τους για τις επόμενες ημέρες. Η αποτίμηση της κατάστασης αυτήν την εβδομάδα θα αφορά μέτρα που ελήφθησαν πριν από δέκα – δεκαπέντε ημέρες. Αν συνεχίσουμε έτσι δεν χρειάζεται λήψη νέων μέτρων. Γι’ αυτό έχει μεγάλη σημασία να εφαρμόζουμε τα μέτρα. Ιδίως σε επαγγελματικούς χώρους, σε χώρους κοινωνικής φροντίδας, όπως τα γηροκομεία και γενικά εκεί που μπορεί να υπάρχουν συρροές, όπως είδαμε και την περίπτωση του εργοστασίου στη Σκύδρα. Προσοχή, λοιπόν, εφαρμογή των μέτρων και όλα θα πάνε καλά.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Επ’ αυτού ακριβώς, δεν εξετάζετε, δηλαδή, ούτε το ενδεχόμενο να καταστεί υποχρεωτική η χρήση μάσκας και σε εξωτερικούς χώρους; Ή είναι κάποιο μέτρο σε ύστερη φάση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Σε πολλές περιπτώσεις οι ειδικοί έχουν προτείνει διάφορα μέτρα, τα οποία μπορεί να είναι στην εργαλειοθήκη εκείνων που θα επιλεγούν, αν θα χειροτερέψει η κατάσταση. Αυτή τη στιγμή, όμως, δεν εξετάζεται κάποιο τέτοιο μέτρο.
Κ. ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ: Για την επένδυση της MICROSOFT και ό,τι ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό λίγο νωρίτερα. Θα ήθελα λίγο να μας εξειδικεύσετε τι σημαίνει το ένα δισεκατομμύριο σε προστιθέμενη αξία. Αν αφορά δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα της επένδυσης ή αν πιθανολογείτε, αν εκτιμάτε το πότε θα ξεκινήσει η λειτουργία.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, μιλάμε για μια επένδυση η οποία αφορά κυρίως υποδομές. Φανταστείτε κάτι ανάλογο με ένα οδικό δίκτυο ή μια γέφυρα, που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης αυτής -περίπου 500 εκατομμύρια, αν δεν κάνω λάθος- αφορά αυτόν καθαυτόν τον εξοπλισμό που απαιτείται προκειμένου να στηθεί όλο αυτό το σύστημα. Από εκεί και πέρα, θα υπάρχει μία επένδυση περίπου 50 εκατομμυρίων τον χρόνο για τα επόμενα χρόνια. Ο αριθμός των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθεί άμεσα δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί. Έχει, όμως, τεθεί ένας στόχος για εκατό χιλιάδες θέσεις ανθρώπων που θα εκπαιδευτούν σε όλα αυτά τα συστήματα, προκειμένου να αποκτήσουν προστιθέμενη αξία και ανταγωνιστικότητα τόσο η δουλειά τους, όσο και οι επιχειρήσεις. Είναι μία μακροπρόθεσμη επένδυση που συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα. Είναι η μεγαλύτερη επένδυση των τελευταίων ετών, η μόνη μεγαλύτερη από αυτή ήταν της FRAPORT που αφορούσε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Και γι’ αυτό είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από το γεγονός ότι μέσα σε λίγους μήνες από τον σχεδιασμό φτάνουμε στην υλοποίηση.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο πριν από λίγο χαρακτήρισε αισιόδοξο τον στόχο για ανάπτυξη 7,5% το 2021. Εσείς θεωρείτε ότι μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος; Και από πού θα εξαρτηθεί; Και αν θα προχωρήσει η Κυβέρνηση κανονικά στον σχεδιασμό της για περαιτέρω μόνιμες φοροελαφρύνσεις;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχουμε πει πολλές φορές και σε αυτή την αίθουσα, αλλά και το οικονομικό επιτελείο, ότι είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς ακριβή νούμερα, τόσο για την ύφεση της φετινής χρονιάς, που θα είναι μεγάλη, όσο και για την ανάκαμψη της επόμενης χρονιάς που επίσης προσδοκούμε να είναι ισχυρή. Αυτό που προκύπτει από το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, αν αφήσουμε στην άκρη τα νούμερα αυτά καθαυτά, είναι ότι το Α.Ε.Π., που είναι το εισόδημα όλων των Ελλήνων, θα παραμείνει περίπου αμετάβλητο σε αυτή τη διετία, παρά το γεγονός ότι έχουμε υποστεί αυτή την πρωτοφανή υγειονομική κρίση με τις γνωστές οικονομικές επιπτώσεις. Άρα, δεν θα έλεγα με βάση την εισαγωγική σας τοποθέτηση για το σχόλιο του Δημοσιονομικού Συμβουλίου ότι το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού είναι αισιόδοξο. Είναι ρεαλιστικό στο πλαίσιο αυτής της διετίας. Και η ανάπτυξη της επόμενης χρονιάς είναι σε έναν βαθμό συνάρτηση και της ύφεσης της φετινής χρονιάς. Αυτό που έχει σημασία είναι να αφήσουμε πίσω την υγειονομική κρίση. Όσο πιο γρήγορα την ξεπεράσουμε, με συνδυασμό εμβολίου, φαρμάκων και μπορέσουμε να πούμε ότι κλείνει αυτό το κεφάλαιο της κρίσης του κορονοϊού, τόσο πιο γρήγορη θα είναι η ανάκαμψη. Και πιστεύω ότι στο τέλος θα δικαιωθούν οι προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι μετά τη Σύνοδο Κορυφής η Τουρκία έχει δύο μήνες για να αποφασίσει εάν θα επιλέξει ή όχι στην πράξη την αποκλιμάκωση και θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις στη Σύνοδο του Δεκεμβρίου. Τι θα γίνει εάν, εν τω μεταξύ, η Τουρκία προβεί σε νέες προκλήσεις, εφόσον δεν έχει συμφωνηθεί ένας αυτοματοποιημένος μηχανισμός επιβολής κυρώσεων;
Τ. ΠΕΤΣΑΣ: Ελπίζουμε ότι θα ακολουθήσει τον δρόμο της λογικής, που είναι η αποκλιμάκωση με συνέπεια και συνέχεια, όπως είπαμε πριν. Και φαίνεται από τις τελευταίες ενέργειες, τα τελευταία 24ωρα, ότι μάλλον πάει προς εκείνο τον δρόμο. Αν ξεκινήσουμε και τις διερευνητικές επαφές, θα είμαστε ακόμη πιο αισιόδοξοι ότι θα τον ακολουθήσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Άρα, ας κρατήσουμε, αυτή τη στιγμή, το θετικό: Ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με τον οδικό χάρτη που αποτύπωσε με τα Συμπεράσματά του, δείχνει προς την Τουρκία ποιος είναι ο σωστός δρόμος για τις διμερείς σχέσεις, αλλά κυρίως για τις ευρω-τουρκικές σχέσεις. Και πιστεύουμε ότι αυτό τον δρόμο θα ακολουθήσει η Τουρκία.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Πριν λίγες ημέρες, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε, αναφορικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών, ότι όταν μας δοθεί η ευκαιρία για την αλλαγή στα δύο κρίσιμα σημεία, που είναι η εθνικότητα και η γλώσσα, θα την αλλάξουμε. Όμως, για να φτάσουμε στο σημείο να την αλλάξουμε, θα πρέπει να μην χρεωθεί η Ελλάδα το κόστος της καταπάτησης της Συμφωνίας. Είναι αυτή η επίσημη θέση της Κυβέρνησης;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η επίσημη θέση της Κυβέρνησης έχει εκφραστεί, πολλές φορές, ότι, από τη στιγμή που κυρώνεται μια διεθνή Συμφωνία, δεν μπορεί να αλλάξει. Και εφόσον έχει κυρωθεί αυτή η Συμφωνία, παράγει τα αποτελέσματά της. Αυτό που κοιτάζουμε εμείς, είναι να μπορέσουμε να έχουμε τη συνεπή εφαρμογή αυτής της Συμφωνίας. Και όπως έχουμε πει πολλές φορές -και στο πλαίσιο των διμερών επαφών και στο πλαίσιο των προενταξιακών διαπραγματεύσεων όταν προχωράμε στο άνοιγμα ή στο κλείσιμο κάποιων διαπραγματευτικών Κεφαλαίων- θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να προστατευτούν τα δικά μας συμφέροντα.
Δ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Θέλω να περάσω ξανά στον Covid και να σας ρωτήσω το εξής: Σε περίπτωση που δούμε έξαρση, υπάρχουν στα σχέδια να γίνει απαγόρευση κυκλοφορίας μετά τις 12, αφότου, δηλαδή, κλείνουν τα μαγαζιά, για να μην πηγαίνουν μετά στις πλατείες και παραμένουν στις πλατείες, για να μην υπάρχει διάδοση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όχι, δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο σχέδιο τώρα. Όπως είπα και πριν, δεν εξετάζουμε κανένα πρόσθετο μέτρο.
ΝΤ. ΟΣΤΖΑΝ: Μήπως προβλέπεται κάποια συνάντηση του κ. Δένδια και του κ. Τσαβούσογλου στην Μπρατισλάβα ή αλλού; Και είχαμε κάποια δημοσιεύματα για μια απευθείας τηλεφωνική γραμμή ανάμεσα στην Αθήνα και την Άγκυρα. Όμως, υπήρχαν αρνητικά σχόλια στον ελληνικό Τύπο γι’ αυτή τη γραμμή. Εσείς πώς το σχολιάζετε; Μήπως θα βοηθήσει ή, όπως γράφεται στον ελληνικό Τύπο, δεν θα λειτουργήσει, όπως ήταν παλιά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο σκέλος της ερώτησης, εμείς είμαστε έτοιμοι για οποιαδήποτε συνάντηση σε επίπεδο διερευνητικών επαφών. Σε ανώτερο επίπεδο, όπως αυτό που είπατε, δεν το αποκλείουμε, αλλά δεν έχει κλειδώσει καμία τέτοιου είδους συνεννόηση για συνάντηση μεταξύ των δύο Υπουργών Εξωτερικών.
Όσον αφορά το ζήτημα της ενδεχόμενης αποκλιμάκωσης σε στρατιωτικό επίπεδο, οποιοδήποτε εργαλείο είναι χρήσιμο και το αποτιμούμε θετικά. Θετικό είναι, επομένως, να υπάρχει και μια τηλεφωνική γραμμή, την οποία να μπορεί να σηκώνει η μία ή η άλλη πλευρά και να χτυπά ένα καμπανάκι κινδύνου, όταν πάει κάπου να ξεφύγει η κατάσταση. Επομένως, είναι ένα θετικό εργαλείο ανάμεσα στ’ άλλα. Πάνω απ’ όλα, όμως, προέχει το πολιτικό επίπεδο να πάμε σε μια σταθερή κατάσταση αποκλιμάκωσης, που πιστεύουμε πως είναι προς όφελος και της Ελλάδας και της Τουρκίας και γενικά των λαών της Ανατολικής Μεσογείου.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Το Σαββατοκύριακο υπήρξαν αναφορές για κάποιες εκπομπές στο «Θράκη Net», σχετικά με αρνητές της μάσκας, με συνωμοσιολόγους για τον κορονοϊό. Και υπήρξαν και ανακοινώσεις από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ότι επιδοτήθηκαν τα συγκεκριμένα Μ.Μ.Ε.. Έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, έχω μπροστά μου και την ανακοίνωση που έχει βγάλει ο τηλεοπτικός σταθμός «Θράκη Net». Από δικής μας πλευράς, έχω να πω τα εξής: Η εκστρατεία ενημέρωσης «Μένουμε σπίτι» και «Μένουμε ασφαλείς» ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου του 2020. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του τηλεοπτικού σταθμού «Θράκη Net», η εν λόγω εκπομπή προβλήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου του 2020. Οι ημερομηνίες, λοιπόν, μιλούν από μόνες τους και κάθε σύνδεση της επίμαχης εκπομπής με την εκστρατεία ενημέρωσης, περνά στη σφαίρα του αντιπολιτευτικά γελοίου.
Αναφορικά, τώρα, με τη στάση της Κυβέρνησης έναντι τέτοιων εκπομπών -ιδίως σε μια περίοδο που η πανδημία βρίσκεται σε έξαρση- αποδοκιμάζουμε κάθε μετάδοση περιεχομένου που προσκρούει στην επιστημονική αντίληψη και προωθεί ανυπόστατες θεωρίες συνωμοσίας. Εκθέτει, μάλιστα, όποιον δημιουργεί θόρυβο γύρω από τέτοιες απαράδεκτες και ανορθολογικές απόψεις και τον ΣΥΡΙΖΑ που τις αναπαράγει. Ας προσέχουν, λοιπόν, μήπως στον κατήφορο που έχουν πάρει συναντηθούν με ανάλογες περιθωριακές απόψεις.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού προβλέπεται αύξηση των εσόδων από φόρους περίπου 5 δισ. ευρώ. Από πού θα προέλθουν αυτά, ειδικά από τη στιγμή που δεν υπάρχει κάποιο μέτρο που έχει ανακοινωθεί;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Προφανώς, μιλάτε για το 2021. Όταν αυξάνουν τα εισοδήματα, αυξάνουν και οι φόροι από τα έσοδα κυρίως του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Ιδίως σε σχέση με μια χρονιά, όπως η φετινή, που τα έσοδα αναμένεται να είναι πολύ μειωμένα. Και αυτό γιατί έχουν δοθεί, μεταξύ άλλων, και πολλές παρατάσεις, αναστολές ή εκπτώσεις φόρων, όπως για παράδειγμα στην προκαταβολή φόρου των νομικών προσώπων. Επομένως, είναι μια αυτόματη διαδικασία και δεν προβλέπονται νέα φορολογικά βάρη. Το αντίθετο. Προβλέπονται μειώσεις φόρων. Αλλά όταν μειώνει κανείς τους φόρους και προκαλεί ταχύτερη οικονομική ανάπτυξη και αυξάνονται τα εισοδήματα, τότε κάποιο μέρος αυτής της αύξησης των εισοδημάτων έρχεται πίσω στο δημόσιο Ταμείο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
*Το ενημερωτικό σημείωμα για τις στρατηγικές επενδύσεις στον εξής κόμβο:
**Τα γραφήματα που παρουσιάστηκαν στον εξής κόμβο: