Η Θέση της γυναίκας στον Πόντο .
Ρωμανα ξαν’ Ρωμανα
τη παρχαρι η μανα
τιδεν κι φοβεριζ’ ατεν
απες ‘ς σ’ άγρια τ’ ορμανια!!!
Γράφει ο Ακεψιμάς Αποστολίδης
Αδικημένη πολλές φορές μιας και οι εποχές που έζησε ήταν καθαρά ανδροκρατούμενες. Η ταπεινότητα της όμως σε συνδυασμό με τον δυναμισμό της ήταν καθοριστικές.Χαρακτηριστικά πρέπει να αναφερθούμε στο γεγονός ότι όλες τις εργασίες τις κτηνοτροφικές τις έκανε αυτή . Αυτή αλώνιζε αυτή άρμεγε αυτή όργωνε .Ακόμα και τα ξύλα τα φόρτωνε στο <<σελεκ>> το έβαζε στις πλάτες της και τα έφερνε σπίτι.
Στο σπίτι έπρεπε να είναι νοικοκυρά ..γυναίκα και μανά. Την ανατροφή των παιδιών όμως την είχε κυρίως η γιαγιά <<καλομανα>> .
Πολλές φορές όμως η πόντια γυναίκα έπρεπε να υπερασπιστή και τα χωράφια της και την σωματική της ακμαιότητα μιας και οι άντρες έλειπαν σε αντάρτικες ομάδες και για αυτό τον λέγω ήταν εκπαιδευόμενες στα όπλα. Χαρακτηριστικές γυναίκες είναι η γυναίκες της Σάντα που ήταν πάντα διπλά στον πόλεμο μαζί με τους άντρες τους .
Δεν ήταν παντού όμως έτσι
Στα σύγχρονα αστικά κέντρα όπως οι μεγαλουπόλεις . Τα κορίτσια σπούδαζαν και φοιτούσαν στα παρθεναγωγεία .
Στο πόλεμο όμως με τους Τούρκους μουσουλμάνους η Πόντια γυναίκα ξεφτιλίστηκε βιαστικέ από τους Τούρκους , ποτέ όμως μα ποτέ δεν ξέχασε τα ιδανικά της .
Κακώς δεν υπάρχει πουθενά καμία αναφορά για τις πόντιες αντάρτισσες
Υπήρχαν όμως και οι κακές πόντιες
Ήταν οι γυναίκες που συνεχώς μιλούσαν αριστερά και δεξιά χαλούσαν προξενιά οι λεγάμενες μολυβουδες
Ήταν και γυναίκες που συνεχώς τα ανακάτευαν επιβουλές γυναίκες μυστηριώδες οι λεγόμενες τζατζου
Όπως και να έχει όμως η Πόντια γυναίκα στάθηκε δίπλα σε κάθε αγώνα των Ποντίων και στάθηκε όρθια όταν όλα κατέρρεαν