Είναι πλέον γνωστό ότι οι αλγόριθμοι του Facebook είναι ρυθμισμένοι ώστε να «λογοκρίνουν» αναρτήσεις φωτογραφιών που προσβάλλουν τα χρηστά ήθη (δηλαδή φωτογραφίες γυμνού).
Έχει λογοκριθεί ο πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Κουρμπέ «Η απαρχή του κόσμου», έχει λογοκριθεί φωτογραφία του παλαιολιθικού αγαλματίδιου «Η Αφροδίτη του Βίλεντορφ». Κανείς δεν φανταζόταν, όμως, ότι θα έπεφτε θύμα της λογοκρισίας του Facebook – αλλά και του Instagram, το οποίο είναι ιδιοκτησίας Facebook – και μία φωτογραφία γυμνού με τα επίμαχα σημεία καλυμμένα!
Η περίπτωση είναι αυτή της Ντραγκάνα Τζούρισιτς (Dragana Jurisic), φωτογράφου με έδρα το Δουβλίνο, της οποίας το Instagram «κατέβασε» τον λογαριασμό, ενώ το Facebook διέγραψε πολλές από τις φωτογραφίες της. Ο λόγος; Το ότι η φωτογράφος πόσταρε φωτογραφία ενός γυμνού μοντέλου, την οποία όμως η ίδια είχε λογοκρίνει, καλύπτοντας το στήθος με ένα φύλλο.
Στη φωτογραφία απεικονίζεται η καλλιτέχνις και ποιήτρια Caoimhe Lavelle. Αποτελεί μέρος του πρότζεκτ «100 Μούσες» της Τζούρισιτς, το οποίο έχει να κάνει με την αναπαράσταση του εαυτού. Η Τζούρισιτς εξηγεί ότι οι γυναίκες που φωτογραφήθηκαν «σκηνοθέτησαν εκείνες και επέλεξαν οι ίδιες τη φωτογραφία τους». Και η φωτογραφία που πόσταρε στο Instagram ήταν μια δοκιμαστική εκτύπωση για επερχόμενη έκθεση με τίτλο «Γυμνή Αλήθεια» στην Crawford Art Gallery στην Ιρλανδία (στην οποία έκθεση θα υπάρχουν έργα των Φράνσις Μπέικον, Ντόροθι Κρος, Ρόμπερτ Φέιγκαν κ.αλ).
Πόσταρε τη φωτογραφία της την προηγούμενη εβδομάδα, η φωτογραφία «παρέμεινε για 24 ώρες, πήρε πάνω από 500 like» και μετά ο λογαριασμός της «καταργήθηκε χωρίς προειδοποίηση». Θεωρώντας ότι παρέμενε συμμορφωμένη με τους όρους χρήσης της πλατφόρμας, η Τζούρισιτς δεν έβρισκε εξήγηση για το συμβάν και απευθύνθηκε στο Instagram για να τους ενημερώσει. Έλαβε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με το οποίο την ενημέρωναν ότι ο λογαριασμός της «καταργήθηκε, επειδή δεν ακολουθούσε τους Όρους Χρήσης». Ρώτησε το γιατί, αλλά απάντηση δεν έλαβε ποτέ.
Όταν πόσταρε την ίδια φωτογραφία στο Facebook, διαπίστωσε ότι «δεν είχε δικαίωμα να αναρτά και να σχολιάζει». Εξηγεί ότι χρησιμοποιούσε το Instagram «ως ένα είδος ψηφιακού αρχείου» της δουλειάς της και ότι, αν και διατηρεί back-up των φωτογραφιών της, «έχει, πια, χάσει ημερομηνίες, ώρες, σημειώσεις, σχόλια και συζητήσεις γύρω από τα έργα της».
Ο κριτικός φωτογραφίας στην εφημερίδα The Guardian, Σον Ο’Χέιγκαν ήταν ένας από αυτούς που στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έκαναν repost τη φωτογραφία της Τζούρισιτς – και είδαν το repost τους να απαλείφεται – και σχολίασε ότι ο λογαριασμός της Τζούρισιτς έχει «μόνιμα διαγραφείς».
Σύμφωνα με την ηλεκτρονική εφημερίδα The Art Newspaper το βράδυ της 14ης του μηνός το Instagram αποκατέστησε τον λογαριασμό της Τζούρισιτς – ο οποίος είναι, πλέον, σε δημόσια θέα – και απολογήθηκε για την αναστάτωση που προκάλεσε. Η Τζούρισιτς λέει, όμως, ότι πάνω από 3.000 παλαιότερες αναρτήσεις της εξακολουθούν να λείπουν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ