Ικανοποιημένοι από την αύξηση της πληρότητας, που άγγιξε τη χρονιά που πέρασε τα υψηλότερα επίπεδα από το 2008, αλλά σταθερά προβληματισμένοι με τη μέση τιμή δωματίου είναι οι ξενοδόχοι της Θεσσαλονίκης, καθώς εκτιμούν ότι θα μπορούσε να βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο.
Τα παραπάνω ειπώθηκαν στο πλαίσιο της ετήσιας παρουσίασης έρευνας ικανοποίησης τουριστών και απόδοσης ξενοδοχείων για το έτος 2017, που πραγματοποιήθηκε για 7η χρονιά από την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) με τη συμβολή της εταιρείας “CBR Consulting”.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΞΘ Ανδρέας Μανδρίνος, η πληρότητα των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης άγγιξε το 2017 το 70,8%, παρουσιάζοντας αύξηση 3,3% σε σχέση με το 2016.
Μείωση ωστόσο, παρουσιάζει η ικανοποίηση των επισκεπτών, σε ό,τι αφορά την εικόνα της πόλης και ζητήματα που αφορούν στην καθαριότητα, ασφάλεια, ρύπανση και πληροφόρηση, με αποτέλεσμα η συνολική ικανοποίηση να σημειώσει μικρή πτώση σε σχέση με το 2016 (από 8,2 σε 8,0). Το συνολικό προϊόν της πόλης παρά ταύτα συνεχίζει να αξιολογείται υψηλά, σύμφωνα με τον managing consultant Στέφαν Μερκενχοφ, καθώς οι τουρίστες βαθμολογούν υψηλά (πολύ πάνω από 8,0) τις εγκαταστάσεις εστιατορίων, μπαρ/καφετεριών, ξενοδοχείων και εμπορικών καταστημάτων.
Σημειώνεται, επίσης, ότι την υψηλότερη βαθμολογία έλαβε ο τομέας της διασκέδασης, της συμπεριφοράς και της κουλτούρας των κατοίκων.
Την ίδια ώρα η επιθυμία των αλλοδαπών τουριστών να επισκεφθούν ξανά τη Θεσσαλονίκη και να την προτείνουν σε άλλους αγγίζει το ποσοστό του 96%. Ενώ το 65% των αλλοδαπών που επισκέφθηκαν την πόλη είχε καλύτερη ή και πολύ καλύτερη εμπειρία από ό,τι προσδοκούσε πριν την επισκεφθεί. Να προστεθεί εδώ, ότι οι διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών τουριστών άγγιξαν το 52% ενώ των Ελλήνων το 48%.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, αναφορικά με τους λόγους για τους οποίους επιλέγει κανείς να επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, οι νεότεροι σε ηλικία ταξιδιώτες (18 με 30 ετών και 30-50 ετών) συνεχίζουν να έλκονται από την προσωπικότητα της πόλης, ενώ οι άνω των 50 βάζουν στην πρώτη θέση τους αρχαιολογικούς χώρους και το πολιτιστικό ενδιαφέρον (σε ποσοστό 69%). Η ίδια ηλιακή ομάδα σε μεγάλο ποσοστό (17%) επιλέγει τη Θεσσαλονίκη για ιατρικούς λόγους. Πάντως, η γαστρονομία, τα εμπορικά καταστήματα και η αγορά της πόλης συγκαταλέγονται στους σημαντικούς λόγους για τους οποίους επιλέγει κανείς να επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη.
Από τους επισκέπτες που καταφθάνουν στην πόλη, το 50% έρχονται για αναψυχή και το 28% για επαγγελματικούς λόγους.
Επίσης, το μεγαλύτερο ποσοστό ταξιδιωτών αναψυχής έρχεται από την Αμερική, τη Γερμανία και τη Ρωσία, ενώ οι περισσότεροι ταξιδιώτες που επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για επαγγελματικούς λόγους έρχονται από την Ρουμανία, τη Σερβία και την Κύπρο. Οι Κύπριοι επισκέπτονται πιο συχνά από όλους τη Θεσσαλονίκη ενώ μαζί με τους Ρώσους είναι οι τουρίστες που δαπάνησαν τα περισσότερα χρήματα, κυρίως σε ψώνια.
Να σημειωθεί, ότι το Ισραήλ βρίσκεται στην 4η θέση των κύριων αγορών το 2017 με αύξηση 87% σε σχέση με το 2017.
Αν.Μανδρίνος: Αγωνία για το μέλλον του τουρισμού
Αναφερόμενος στη μικρή πτώση της τάξης του 0,2% που παρουσιάζει η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης σε σχέση με το 2016 και στην πτωτική πορεία κατά μια ποσοστιαία μονάδα, των συστάσεων των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης (96% το 2017 – 97% το 2016) παρασύροντας σε μικρή κάθοδο της βαθμολογίας από 8,8 σε 8,6 και την ικανοποίηση των επισκεπτών από τις εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων, ο πρόεδρος της ΕΞΘ είπε πως “τα στοιχεία αυτά δεν αποθαρρύνουν την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, η οποία συνεχίζει τις προσπάθειες για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη παρά τις όποιες αντίξοες συνθήκες”.
Ωστόσο, ο κ. Μανδρίνος, εξέφρασε την αγωνία του για το μέλλον του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη, τονίζοντας ότι πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης: “Είναι ανάγκη να σταματήσει να είναι προτεραιότητα η πολιτική προβολή μέσα από τον οργανισμό και να επικεντρωθούμε στην προβολή του τόπου μας. Άλλωστε, είμαστε ρεαλιστές και ξέρουμε ότι όσο εμπλέκονται πολιτικοί στη διαχείριση του οργανισμού, θα υπάρχει η πολιτική προβολή αλλά δεν θα πρέπει να είναι ο κύριος στόχος”.
Ο πρόεδρος της ΕΞΘ δεν παρέλειψε επίσης να αναφερθεί στη μεγάλη απήχηση και τα θετικά αποτελέσματα που είχε το project “Thessbrunch” το “παιδί” της Ένωσης Ξενοδόχων και της υπεύθυνης μάρκετινγκ Χρύσας Σαραβέλου, που πήρε σάρκα και οστά μέσα στο 2017 για να προβάλει τη γαστρονομία των έμπειρων chef των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης. Η εμπειρία από το project έχει αξιολογηθεί πολύ υψηλά καθώς οι επισκέπτες που το δοκίμασαν το βαθμολόγησαν με 8,1, ενώ οι νεαρές ηλικίες (18-30) το βαθμολόγησαν με 8,2.
Γ.Μπουτάρης: Να αλλάξει η νοοτροπία των πολιτών
Για το θέμα της καθαριότητας και της μείωσης της ικανοποίησης των τουριστών, αναφορικά με τους δημόσιους χώρους, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης είπε ότι “δεν τρελαίνεται από τη χαρά του” με την εικόνα της πόλης και την κυκλοφορία, που ναι μεν έχει βελτιωθεί χάρις το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, αλλά όχι θεαματικά ενώ η κατάσταση στην καθαριότητα θα βελτιωθεί με την υπογειοποίηση των κάδων. Ωστόσο, τόνισε, ότι αν δεν αλλάξει η νοοτροπία των πολιτών η πόλη δεν θα είναι ποτέ καθαρή.
Σε ό,τι αφορά την τουριστική προβολή της πόλης, ο κ.Μπουτάρης, τόνισε ότι ο Οργανισμός Τουρισμού πρέπει να αποκτήσει καθαρά ιδιωτική σύνθεση και να υπάρξει κοινή στρατηγική από όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες.
Β. Πατουλίδου: Το 2017 ήταν μια παραγωγική χρονιά
Η πρόεδρος του ΟΤΘ Βούλα Πατουλίδου, χαρακτήρισε σημαντική τη συνάντηση που έγινε στο πλαίσιο της παρουσίασης και ως πρώτης τάξεως ευκαιρία για “να τονίσουμε πόσο σημαντική είναι η συνεργασία των φορέων της πόλης και πόσο αποδοτική μπορεί να γίνει για την τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης”. Επεσήμανε ότι η περσινή χρονιά ήταν ήταν η πιο παραγωγική χρονιά στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης παρά τα προβλήματα. “Εδώ και λίγες εβδομάδες έχουμε ενδυναμώσει το κομμάτι του μάρκετινγκ στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης και προσδοκούμε φέτος μεγαλύτερα οφέλη και αποτελέσματα”, σημείωσε, κάνοντας μια σύντομη παρουσίαση του συνόλου των δράσεων του ΟΤΘ.
Για τη χρησιμότητα της έρευνας, που παρέχει τα τεχνοκρατικά στοιχεία τα οποία συνδράμουν στην εξέλιξη των προσπαθειών που κάνει η περιφέρεια, μίλησε ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών σχέσεων του Δ.Θεσσαλονίκης Σπύρος Πέγκας, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανάπτυξη που σημειώνεται και το ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών στις οποίες φαίνεται πως υπάρχει πιθανότητα να προστεθεί – μετά την Qatar airlines, τη flydubai, κ.α. – και η Lufthansa.
Αναφορικά με την επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Μακεδονία, σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, το 2017 “προσγειώθηκαν” 1,9 εκατομμύρια επιβάτες διεθνών πτήσεων σημειώνοντας αύξηση 13% συγκριτικά με το 2016.
ΑΠΕ-ΜΠΕ