Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Να καλημερίσουμε τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, κύριο Δημήτρη Τζανακόπουλο. Καλημέρα, κύριε Υπουργέ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα, κύριε Χατζηνικολάου. Καλημέρα, κύριε Δελλατόλα.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Κύριε Υπουργέ, τα δυσκόλεψε λίγο τα πράγματα η συνέντευξη Ερντογάν ή είναι ένα πλαίσιο που το ακούμε χρόνια τώρα από τους Τούρκους ηγέτες;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το γεγονός ότι οι σχετικές δηλώσεις έχουν επαναληφθεί σε διάφορες φάσεις, δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι ήταν μία εξέλιξη, την οποία θα μπορούσαμε να καλωσορίσουμε. Μας προκάλεσε έντονο προβληματισμό, γέννησε ερωτηματικά. Εν πάση περιπτώσει, αυτό το οποίο έχει σημασία τώρα, είναι να γίνει ουσιαστική συζήτηση στο πλαίσιο αυτής της επίσκεψης, η οποία έχει πράγματι έναν ιστορικό χαρακτήρα, με δεδομένο, όμως, το πλαίσιο εντός του οποίου συζητάμε. Και ποιο είναι αυτό; Είναι το πλαίσιο που ορίζει η Συνθήκη της Λωζάννης, η οποία, για την ελληνική πλευρά, αλλά και συνολικά, είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Κύριε Υπουργέ, συγγνώμη για τη διακοπή. Αυτό θα δηλωθεί από τους συνομιλητές του Τούρκου Προέδρου; Δηλαδή, ο Πρόεδρος και ο Πρωθυπουργός…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι προφανές, είναι προφανές. Έχει βγει με τον πιο επίσημο τρόπο. Εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης είναι πάγια θέση, η οποία, προφανώς, και θα δηλωθεί με καθαρότητα.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Μάλιστα. Θα λάβει απάντηση και μέσα από τις δηλώσεις.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Υπάρχει ένα ερώτημα στον κόσμο, επειδή εμείς έχουμε καλέσει τον Τούρκο Πρόεδρο. Εμείς τι προσβλέπουμε από αυτή την επίσκεψη; Ο Ερντογάν σπάει την απομόνωση, οι Ευρωπαίοι, ενδεχομένως, θέλουν να του δώσουν μια ευκαιρία, ένα βήμα να βγει…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Βρισκόμαστε σε μια φάση κρίσης των ευρωτουρκικών σχέσεων. Βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία επίσης είναι αποσταθεροποιημένη. Το ξέρετε, η ευρύτερη περιοχή μας αντιμετωπίζει πολλαπλές και επικαλυπτόμενες κρίσεις. Επομένως, σε αυτή τη φάση, ο μοναδικός ασφαλής δρόμος για την Ελλάδα, είναι να επιδιώξει την ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων με τη γείτονα. Και συνολικά, αλλά και στα επιμέρους ζητήματα. Είτε αυτά αφορούν το Αιγαίο και την απαίτηση, εκ μέρους μας, για τον οριστικό τερματισμό της τουρκικής παραβατικότητας είτε αυτό αφορά τα ζητήματα της διαχείρισης του Προσφυγικού και του Μεταναστευτικού, είτε αυτό αφορά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις οικονομικές σχέσεις. Νομίζω ότι η Ελλάδα έχει μόνο να κερδίσει, αν με σαφήνεια και με αποφασιστικότητα και με δεδομένο –ξαναλέω- το πλαίσιο εντός του οποίου συζητάμε και τον θεμέλιο λίθο αυτού του πλαισίου, δηλαδή τη Συνθήκη της Λωζάννης, επιδιώξει ακριβώς αυτή την ουσιαστική αναβάθμιση των σχέσεων με την Τουρκία. Υπάρχουν, βεβαίως, ζητήματα, τα οποία υπονομεύουν αυτή την σχέση. Υπάρχουν ανοιχτά θέματα, υπάρχουν ανοιχτά προβλήματα, ωστόσο ο μοναδικός τρόπος για την επίλυση αυτών των προβλημάτων, είναι μέσα από τη διεύρυνση του πολιτικού και διπλωματικού διαλόγου. Και νομίζω ότι αυτή είναι η κύρια επιδίωξη που έχει η χώρα μας. Και η επίσκεψη του Τούρκου Προέδρου, νομίζω ότι έχει τη δυνατότητα και τις προϋποθέσεις να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Κύριε Υπουργέ, ο Ταγίπ Ερντογάν, λίγο πριν επιβιβαστεί στο αεροπλάνο, στην Τουρκία, για να έρθει στη χώρα μας, δήλωσε «πάω να δω τους αδερφούς μας στη Θράκη». Θέλω να σας ρωτήσω, σε ποιον βαθμό έχουμε διασφαλίσει ότι η στάση του Τούρκου Προέδρου και όσων τον συνοδεύουν εκεί…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κύριος Ερντογάν θα επισκεφθεί τη Θράκη. Θα σας θυμίσω ότι και στην προηγούμενη επίσκεψή του, ως πρωθυπουργός τότε της Τουρκίας, επί κυβερνήσεως Καραμανλή, είχε επισκεφθεί την περιοχή εκεί, για να συνομιλήσει με τους ομόδοξούς του και να προσευχηθεί. Αυτό, νομίζω ότι θα επαναληφθεί και αύριο. Δεν νομίζω ότι θα υπάρχουν περαιτέρω πολιτικού χαρακτήρα επιπλοκές, σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα. Το καθεστώς της Θράκης είναι δεδομένο. Καθορίζεται από τη Συνθήκη της Λωζάννης. Οι Έλληνες πολίτες, οι μουσουλμάνοι Έλληνες πολίτες, θα έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με τον Τούρκο Πρόεδρο και αυτό δεν θεωρούμε ότι δημιουργεί οποιαδήποτε πολιτική επιπλοκή. Δεν είναι και κάτι πρωτοφανές.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Μάλιστα. Θα περιμένουμε να δούμε και τις δημόσιες δηλώσεις. Αλλάζοντας θέμα, να σας ρωτήσω το εξής: έχει γίνει για άλλη μια φορά, δυστυχώς, μεγάλη συζήτηση, εξαιτίας των επεισοδίων που είχαμε με την επέτειο Γρηγορόπουλου. Κάηκαν πάλι αυτοκίνητα, είχαμε συγκρούσεις. Άρχισε πάλι μια κουβέντα αν η Αστυνομία κρατάει αμυντική στάση…
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ή δείχνει ανοχή.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Ή δείχνει ανοχή. Αν θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά ή όχι και λοιπά.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καταρχάς, δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε επεισόδια στην Αθήνα. Δεν είναι ένα φαινόμενο που έκανε την εμφάνισή του με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Είναι κάτι το οποίο το συναντά κανείς στην Αθήνα ήδη από τη δεκαετία του ’80 και πολύ περισσότερο, από τη δεκαετία του ’90. Εν πάση περιπτώσει, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω εγώ, είναι ότι η Αστυνομία λειτουργεί στη βάση ενός συγκεκριμένου επιχειρησιακού σχεδίου, το οποίο στοχεύει στον περιορισμό, ακριβώς, της έκτασης των επεισοδίων. Ένα επιχειρησιακό σχέδιο που βασίζεται στην άμετρη επιθετικότητα, συνήθως παράγει τα αντίθετα αποτελέσματα. Αυτό είναι κάτι το οποίο το γνωρίζουν και στην ΕΛ.ΑΣ., αλλά και στη Ν.Δ. Είναι άλλο το γεγονός ότι η Ν.Δ. επιλέγει να σηκώσει το συγκεκριμένο ζήτημα και να το φέρει στην κορυφή της δημόσιας συζήτησης, εξυπηρετώντας άλλου τύπου πολιτικές σκοπιμότητες. Νομίζω ότι η ΕΛ.ΑΣ. χθες έδρασε αποτρεπτικά, έδρασε εκτονωτικά και αυτός είναι και ο τρόπος, με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους καταστάσεις.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, ας έρθουμε λίγο στην οικονομία και στην πορεία της εφαρμογής των προαπαιτούμενων της τρίτης αξιολόγησης. Δώστε μας την ατζέντα. Δηλαδή, πότε θα έχει ολοκληρωθεί η ψήφιση των προαπαιτούμενων και πότε θα εκταμιευθεί η δόση και πότε, κύριε Υπουργέ, θα ξεκινήσει, κατά τη γνώμη μου, η σοβαρότερη και κρισιμότερη για τη χώρα διαπραγμάτευση, που αφορά την επόμενη ημέρα, μετά τη λήξη του τρίτου μνημονίου.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Νομίζω ότι το χρονοδιάγραμμα είναι αρκετά σαφές με βάση και τις δηλώσεις και των Ευρωπαίων αξιωματούχων, αλλά και του Eurogroup. Η υλοποίηση των προαπαιτούμενων, προφανώς έχει ήδη ξεκινήσει, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα που άπτονται της δευτερογενούς νομοθεσίας. Δηλαδή, της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων, Προεδρικών Διαταγμάτων. Από εκεί και πέρα, η ψήφιση όσων νομοθετικών ρυθμίσεων απαιτούνται, θα γίνει νωρίς εντός του Ιανουαρίου. Δεν ξέρω εάν αυτή τη στιγμή στο Ελληνικό Κοινοβούλιο υπάρχει δυνατότητα, εξαιτίας και της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό, να υπάρξουν νομοθετικές ρυθμίσεις. Δεν το βλέπω πάρα πολύ πιθανόν για πριν τις γιορτές, αλλά ας κρατήσουμε και ένα ανοιχτό παράθυρο, αν και δεν τον νομίζω. Νωρίς, λοιπόν, τον Ιανουάριο, θα ψηφιστούν όλα τα μέτρα που απαιτούνται, εννοώ οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται, για την υλοποίηση των προαπαιτούμενων. Από εκεί και πέρα, θα γίνει η ΄Εκθεση Συμμόρφωσης από τη μεριά των θεσμών και στο Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου είναι εξαιρετικά πιθανό να έχουμε και την τυπική ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Από εκεί και πέρα, η μπάλα περνά στο γήπεδο του ESM, o oποίος θα πρέπει να εξετάσει την απόφαση του Eurogroup και να δώσει και το τελικό πράσινο φως για την εκταμίευση των 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Νομίζω ότι όλα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Φεβρουάριο. Και από εκεί και πέρα, το χρονοδιάγραμμα είναι, επίσης, δεδομένο. Εντατικοποιούνται οι συζητήσεις για τον προσδιορισμό του πλαισίου εξόδου της Ελλάδας από το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, τον Αύγουστο του 2018. Το πότε θα έχουμε κατάληξη σε σχέση με αυτή τη συζήτηση, νομίζω ότι εντός του καλοκαιριού προφανώς και πριν από τον Αύγουστο του 2018, θα έχει οριστικοποιηθεί το πλαίσιο της εξόδου και το μεταμνημονιακό πλαίσιο εποπτείας της ελληνικής οικονομίας.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Θα ακούσατε, χθες, τις διαρροές και τις δηλώσεις που έκανε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο κουαρτέτο, ο Κοστέλο, ο οποίος είπε ότι είναι μάλλον δύσκολο να επιτύχουμε μια καθαρή έξοδο και ότι το πιθανότερο είναι ότι πρέπει να βρεθεί ένα πλαίσιο τέτοιο, ώστε να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Φαίνεται ότι ο κ. Κοστέλο δεν ακούει τις δηλώσεις των προϊσταμένων του. Δηλαδή και του πρώην Προέδρου του Eurogroup, κυρίου Ντάισελμπλουμ και του κ. Μοσκοβισί και του κ. Γιούνκερ, οι οποίοι ήδη συζητούν για μια πολύ θετική εξέλιξη σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης και για ένα πλαίσιο συμφωνίας για την έξοδο της Ελλάδας από το πρόγραμμα, που δεν θα προϋποθέτει νέες μεταρρυθμίσεις, ως conditionalities, αυτό το οποίο συζητάμε στο πλαίσιο του μνημονίου. Εμείς μένουμε στους πολιτικούς εκπροσώπους της Κομισιόν, στους πολιτικούς εκπροσώπους του Eurogroup, στις αποφάσεις των κρατών-μελών, οι οποίες δείχνουν με σαφήνεια το δρόμο της εξόδου της Ελλάδας από το μνημονιακό πλαίσιο επιτροπείας.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, για την απεργία, και το 50% στα Πρωτοβάθμια Σωματεία.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Απεσύρθη αυτή, αλλά βλέπουμε δηλώσεις ότι θα ξαναέρθει ως έχει. Καλά το έχουμε καταλάβει ή με κάποιες διαφοροποιήσεις;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αποσύρθηκε για κάποιες νομοτεχνικές βελτιώσεις, όπως έκανε τη σχετική ενημέρωση του υπουργείου Εργασίας.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Αγγίζουν τον πυρήνα των αλλαγών;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η συγκεκριμένη διάταξη έχει συμφωνηθεί, ήδη, από τη δεύτερη αξιολόγηση. Αποτελούσε προϋπόθεση πολιτικής για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης. Επομένως, στο διαπραγματευτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ολοκληρώθηκε η τεχνική συμφωνία, υπάρχει και η συγκεκριμένη δέσμευση εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης. Εδώ πρέπει να κρατήσουμε το εξής: Ότι όταν γίνεται μια διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, σταθμίζεις και επιλέγεις ποια είναι αυτά, τα οποία μπορείς να κερδίσεις και ποια είναι αυτά, στα οποία υποχρεούσαι να υποχωρήσεις για να βρεθεί ένας κοινός τόπος και να προχωρήσει η διαδικασία της αξιολόγησης. Θέλω να σας θυμίσω ότι σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, αλλά και την ενίσχυση της διαπραγματευτικής τους δύναμης, έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά ρυθμίσεις κατά τη διάρκεια του τρίτου προγράμματος.
Αυτές, αφορούν κατ’ αρχάς το υπερπρονόμιο των εργαζομένων για τα δεδουλευμένα τους σε περίπτωση που έχουμε πτώχευση επιχείρησης. Αυτή είναι η πρώτη αλλαγή ενός σκληρού μνημονιακού νόμου, ο οποίος έδινε το προνόμιο στις τράπεζες. Τώρα, οι εργαζόμενοι επανέρχονται στην πρώτη θέση για έξι μισθούς. Νομίζω ότι αυτή ήταν μια μεγάλη πολύ θετική εξέλιξη σε ό,τι αφορά την προστασία της εργασίας και την προστασία των εργαζομένων από συνθήκες ομηρίας σε καταστάσεις, όπου επιχειρήσεις βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση και οδηγούνται στην πτώχευση.
Το δεύτερο πράγμα που έχουμε καταφέρει, είναι να επιστρέψουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις από την 1/9/2018, δηλαδή η αρχή της επεκτασιμότητας και η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης, πράγμα το οποίο κατά τη γνώμη μας, αλλά και ομολογουμένως από όλους όσοι ασχολούνται με τα εργατικά ζητήματα, ενισχύει τη διαπραγματευτική δύναμη των εργαζομένων, διότι επαναφέρει το πλαίσιο συγκρότησης των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Το τρίτο πράγμα, θέλω να σας υπενθυμίσω, είναι ότι το υπουργείο Εργασίας πέρασε ένα νομοσχέδιο, το οποίο δίνει λύση υπέρ των εργαζομένων σε μια σειρά από ζητήματα, που είχαν προκύψει όλο το προηγούμενο διάστημα, σε σχέση με τη δυνατότητα καταγγελίας σύμβασης, εφόσον δεν καταβάλλονται δεδουλευμένα και άλλες προστατευτικές ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους. Επομένως, το τελευταίο πράγμα για το οποίο μπορεί να κατηγορηθεί αυτή η κυβέρνηση είναι ότι ασκεί αντεργατική πολιτική.
Βεβαίως, στο πλαίσιο του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, ξαναλέω ότι υπάρχουν και πράγματα, τα οποία συμφωνούνται εντός της διαπραγμάτευσης για να έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε και να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα. Αυτό συμβαίνει και τώρα.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Κύριε Υπουργέ, είναι μεγάλη η συζήτηση. Νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο εσωτερικό θέμα μετά την επίσκεψη Ερντογάν, το αφήσαμε τελευταίο, είναι το θέμα των πλειστηριασμών. Πραγματικά, δεν βρίσκει κανείς άκρη. Η Ν.Δ. λέει «βγαίνουν κάθε μέρα», εσείς, η κυβέρνηση εννοώ, λέει «δεν έχει βγει κανένα σπίτι»…
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανένα, κανένα.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Κανένα. Ο Πρωθυπουργός μίλησε, χθες, για ένα όριο 200.000…
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Να συμπληρώσω το ερώτημα, πριν απαντήσει ο Υπουργός. Κύριε Υπουργέ, κάποιοι λένε ότι ίσως να χρειάζεται μια πρόσθετη νομοθετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση. Δηλαδή, να υπάρξει μια ακόμη καλύτερη θωράκιση της πρώτης κατοικίας.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κατ΄ αρχάς, να ξεκαθαρίσουμε ποιο ακριβώς είναι το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας σήμερα.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: 200.000 μέχρι το τέλος 2018;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι 200.000, όχι.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πόσο είναι;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι λίγο πιο πολύπλοκο. Για οφειλές έως 200.000 ευρώ και για αξία ακινήτου, προσέξτε, για έναν άγαμο υπερχρεωμένο οφειλέτη…
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: 280.000.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, για έναν άγαμο, είναι 140.000 ευρώ το ακίνητο. Από εκεί και πέρα, εάν είναι ένα υπερχρεωμένο ζευγάρι, η αξία πηγαίνει στις 180.000 ευρώ.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Με δύο παιδιά, πόσο πηγαίνει;
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έκανα λάθος. Είναι 180.000 για τον άγαμο οφειλέτη, 40.000 ευρώ για το ζευγάρι, δηλαδή πάμε στις 220.000 και άλλα 20.000 ευρώ για κάθε παιδί. Επομένως, μια οικογένεια με τρία παιδιά, είναι 280.000. Άρα, λοιπόν, έχουμε εδώ κατοικίες έως 280.000 ευρώ, οι οποίες προστατεύονται από τον νόμο Σταθάκη-Κατσέλη και η απαγόρευση, σε αυτή την περίπτωση, είναι απόλυτη. Από την άλλη μεριά, αυτό το οποίο έχουν δηλώσει οι ελληνικές τράπεζες είναι ότι δεν πρόκειται να βγάλουν καμία πρώτη κατοικία κάτω των 300.000 ευρώ σε πλειστηριασμό. Και αυτή είναι μια δέσμευση των ελληνικών τραπεζών, η οποία γίνεται και για δικούς τους λόγους, όχι μόνο για λόγους κοινωνικής προστασίας, αλλά και για λόγους που έχουν να κάνουν με τους ίδιους τους ισολογισμούς των τραπεζών. Δεν έχουν κανένα λόγο, δηλαδή, να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους πλειστηριασμούς. Επομένως, αυτή τη στιγμή, μπορεί κανείς, με πάσα βεβαιότητα, να πει ότι και νομοθετικό πλαίσιο προστασίας υπάρχει, αλλά και καμία περίπτωση δεν υπάρχει να υπάρξουν πλειστηριασμοί κατοικιών κάτω των 300.000 ευρώ. Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί τους οποίους παρακολουθούμε με πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και επιμέλεια, αφορούν ακίνητα τεράστιας αξίας και πολύ περισσότερο αφορούν οφειλές που στην κυριολεξία δεν έχουν καμία σχέση με οφειλές που θα μπορούσε να έχει ένα λαϊκό νοικοκυριό. Μιλάμε για οφειλές από 500.000-600.000-700.000 μέχρι και οφειλές –και μην σας ξενίσει αυτό- εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στις τράπεζες. Επομένως, αυτό είναι ένα πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει με κάποιον τρόπο να επιλυθεί. Δεν μπορεί η απαγόρευση των πλειστηριασμών να είναι οριζόντια και άνευ σταθμίσεων. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα πραγματικό θέμα, το οποίο σχετίζεται με το γεγονός ότι παλαιότερα οι τράπεζες έδιναν αφειδώς δάνεια σε ανθρώπους, οι οποίοι επέλεγαν τη μη αποπληρωμή τους και έβρισκαν διάφορα τεχνάσματα για να αποφεύγουν να είναι συνεπείς με τις ρυθμίσεις τους. Αυτό δημιούργησε τεράστια προβλήματα στους ισολογισμούς των τραπεζών και τελικά τα βάρη φορτώθηκαν, όπως γνωρίζετε, στις πλάτες των φορολογούμενων Ελλήνων πολιτών. Αυτό δεν μπορεί να συνεχίσει.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, όμως, γίνεται μια παρανόηση. Διαδικασίες για κατάσχεση μπορεί να γίνονται, αλλά δεν υλοποιούνται. Είναι διαφορετικό.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι εντελώς διαφορετικές οι διαδικασίες κατάσχεσης, και εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο πρέπει να εξασφαλίσει τις αξιώσεις του από το να ολοκληρωθεί ένας πλειστηριασμός. Κατάσχεση, ας πούμε, εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου, γίνεται έτσι ώστε να μην μπορεί ο υπόχρεος να μεταβιβάσει την περιουσία του.
ΔΕΛΛΑΤΟΛΑΣ: Ναι, να μην γίνεται αυτή η παρανόηση, γιατί ακούω και συναδέλφους να το λένε. Δεν είναι αυτή η διαδικασία πλειστηριασμού.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στην πραγματικότητα η κατάσχεση εξισώνεται με μια εξασφάλιση εκ μέρους του δανειστή, ο οποίος δεν θέλει να δει την περιουσία του οφειλέτη του να μεταβιβάζεται και στο τέλος να μην έχει τη δυνατότητα διεκδίκησης των οφειλομένων. Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ένα είδος υποθήκης.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και σε ελάχιστες περιπτώσεις οδηγεί αυτή η κίνηση σε πλειστηριασμό του ακινήτου.
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
ΤΖΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να είστε καλά.