Αλλάζει μέσα στις επόμενες μία με δύο δεκαετίες ο χάρτης κατασκευής και συντήρησης των οχημάτων, λόγω της ηλεκτροκίνησης και των καθαρών κινητήρων, ενώ μέχρι τα μέσα του αιώνα θα επέλθει ο «θάνατος» των μηχανών εσωτερικής καύσης. Η διάδοχη κατάσταση του αυτοκινήτου στον 21ο αιώνα θα στηρίζεται σε ηλεκτροκινητήρες κυψελών υδρογόνου και μπαταριών και εκτιμάται ότι από το 2050 και μετά, το ποσοστό τέτοιων οχημάτων θα ξεπερνά το 50%.
Οι αλλαγές στις μεταφορές θα αφορούν και τον τρόπο που θα γίνεται η κυκλοφορία, όπως για παράδειγμα η σύνδεση των οχημάτων με το λεγόμενο Internet of Things (Διαδίκτυο των Πραγμάτων), με τα κέντρα ελέγχου της κυκλοφορίας, με συγκοινωνιακές υποδομές και με άλλα οχήματα σε κίνηση.
Αυτά θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της επανάστασης στις μεταφορές, όπως τις γνωρίζουμε μέχρι σήμερα και οι οποίες παρουσιάστηκαν στο 8ο Διεθνές Συνέδριο που πραγματοποιείται στο ΕΚΕΤΑ, με θέμα «Το μέλλον των μεταφορών: Ένα όραμα για το 2030», που διοργανώνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (27-29 Σεπτεμβρίου).
«Αυτό που θα χαρακτηρίσει αυτή τη νέα εποχή θα είναι οι καθαρές μετακινήσεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το υδρογόνο, άλλες πηγές ενέργειας, αλλά και η διαφορετικότητα στον τρόπο που χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα (κοινόχρηστα) που θα μειώσει τον αριθμό οχημάτων και την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Έτσι, θα έχουμε καθαρότερες πόλεις, λιγότερη κυκλοφορία και έμφαση στην βιώσιμη κινητικότητα, με επίκεντρο τον μετακινούμενο και όχι το όχημα» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γιώργος Γιαννόπουλος.
Όπως είπε, τα κοινόχρηστα ΙΧ και οι μετακινήσεις κατά παραγγελία (trips on demand) θα επιφέρουν ποιοτικές αλλαγές στους αστικούς ιστούς, όπως απελευθέρωση χώρων πάρκινγκ, μείωση της κυκλοφορίας έως και 50% και ανάλογη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Εκτίμησε εξάλλου, ότι σε ό,τι αφορά την ενέργεια που θα χρησιμοποιείται για τις μεταφορές στην Ελλάδα του 2050, θα είναι τα καθαρά καύσιμα και οι μπαταρίες σε ποσοστό 30% αντίστοιχα, υδρογόνο και ηλεκτροκαύσιμα στο 25% και βιοκαύσιμα στο 15%.
«Αυτή τη στιγμή η καθυστέρηση οφείλεται στις υποδομές και στη νομοθεσία, γιατί η τεχνολογία είναι εδώ και θα μπορούσε να εφαρμοστεί» κατέληξε.
Η μάχη της μπαταρίας για την Ευρώπη
Σημαντική στιγμή για την Ελλάδα να μπει στην αγορά κατασκευής μπαταριών αυτοκινήτων, κρίνει την σημερινή συγκυρία ο διευθυντής του ΙΜΕΤ/ ΕΚΕΤΑ, Άγγελος Μπεκιάρης, καθώς, όπως είπε, η ΕΕ αποφάσισε να διαθέσει μεγάλα ποσά στην παραγωγή και ανακύκλωση μπαταριών για αυτοκίνητα, βλέποντας ότι σήμερα εξαρτάται αποκλειστικά από ξένες χώρες (κυρίως Κίνα).
«Υπάρχουν ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να παρέχουν μεγάλη τεχνογνωσία. Άρα είναι ευκαιρία, έχουμε μία περιοχή που με μία καλή ιδέα, μία πατέντα, μπορεί μία μικρή ελληνική εταιρία να γίνει σημαντική» είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ΕΕ πρόκειται να επενδύσει στην έρευνα για την παραγωγή μπαταριών 200 εκατ. ευρώ άμεσα τα επόμενα χρόνια και τουλάχιστον 2-4 δισ. ευρώ, μέσω των περιφερειών, για την ανάπτυξη βιομηχανιών στον τομέα αυτό, με συγχρηματοδότηση.
«Στα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί αυτό το σχέδιο. Είναι στόχος της ΕΕ να έχουμε τα επόμενα τρία χρόνια σημαντική παραγωγή ηλεκτρικών μπαταριών στην Ευρώπη» είπε.
Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για τα επόμενα 20 χρόνια
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών και Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, δήλωσε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ανάπτυξης ενός συνολικού Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, που θα αποτελέσει τη βάση για τις επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών, καθώς και για την εφαρμογή πολιτικής και έρευνας για τα επόμενα 20 χρόνια.
«Στόχος μας είναι το έργο αυτό να αποτελεί τη βάση για την αειφόρο ανάπτυξη των υποδομών και υπηρεσιών του μεταφορικού συστήματος της Ελλάδας, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, την αξιοποίηση με το βέλτιστο τρόπο των υφιστάμενων υποδομών, την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και την εξέλιξή τους, συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα της χώρας με χρονική προβολή της στρατηγικής τα επόμενα 20 χρόνια» είπε.
Το στρατηγικό σχέδιο θα αναπτυχθεί σε δύο βασικούς πυλώνες: την ανάπτυξη ενός εθνικού μοντέλου μεταφορών για όλα τα μέσα μεταφοράς, προκειμένου να υπάρξει επενδυτικός σχεδιασμός και υλοποίηση έργων και την ανάπτυξη Μονάδας Στρατηγικού Σχεδιασμού εντός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με το απαραίτητο προσωπικό και τα πρωτόκολλα ροής πληροφοριών μεταξύ της Μονάδας και των εξωτερικών οργανισμών.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, θα υπάρχουν εργαλεία υποστήριξης του σχεδιασμού, όπως διαδικτυακή βάση δεδομένων, στοιχεία από διόδια, δομημένα ερωτηματολόγια στα λιμάνια, στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, στα αεροδρόμια και στους σταθμούς υπεραστικών οδικών συγκοινωνιών, ενώ τα δεδομένα που θα προκύπτουν θα διαχειρίζονται σε συνεργασία με αρμόδια υπουργεία.
Η ΕΕ να συντηρήσει τα επιτεύγματά της
«Είμαστε σε μία φάση που πρέπει το οικοδόμημα που πέτυχε μέχρι τώρα η Ευρώπη, να γίνει πιο συμπαγές, να συντηρηθεί και να επεκταθεί. Αποτελέσματα έχουμε δείξει μέχρι τώρα στους τομείς, όπως οι μεταφορές, τα διευρωπαϊκά δίκτυα, οι υποδομές, τα κοινωνικά θέματα, η εσωτερική αγορά. Έρχεται η ώρα να περάσουμε σε νέα “εργοτάξια”» υποστήριξε ο τιμώμενος του συνεδρίου, πρώην προϊστάμενος, επί 30ετία, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε θέματα οδικής και ναυτικής ασφάλειας, ναυτιλιακής και λιμενικής πολιτικής και ναυσιπλοϊας, Δημήτρης Θεολογίτης.
Όπως είπε, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη στις μεταφορές αφορούν κυρίως την ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών δικτύων, τα περιβαλλοντικά και τα κοινωνικά θέματα που χρειάζονται ρυθμίσεις.
ΑΠΕ-ΜΠΕ