Εσοδα ύψους 800 με 850 εκατ. ευρώ χάνει το κράτος σε ετήσια βάση από το λαθρεμπόριο τσιγάρων και καυσίμων. Αν και το τελευταίο διάστημα έχει γίνει σημαντικά βήματα στον εντοπισμό λαθραίων καπνικών προϊόντων αλλά και καυσίμων από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, η «τρύπα» στα έσοδα παραμένει εξαιρετικά μεγάλη, σε μια περίοδο που έχει ξεσπάσει ένα πογκρόμ φόρων, που πλήττουν τα εισοδήματα όλων των πολιτών. Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποίησε η KPMG η Ελλάδα χάνει έσοδα ύψους 600 εκατ. ευρώ από την παράνομη διακίνηση καπνικών προϊόντων.
Η Ελλάδα κατέλαβε και το 2016 τη δεύτερη θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την υψηλότερη κατανάλωση παράνομων τσιγάρων, παρά την πτώση κατά μία ποσοστιαία μονάδα το 2016 σε σχέση με το 2015 (18,8% – 2016, έναντι 19,8 – 2015).
Ο όγκος των παράνομων τσιγάρων μειώθηκε κατά 12% σε σχέση με το 2015, λόγω των συνεχών ελέγχων που διενήργησαν οι διωκτικές Αρχές, αλλά παραμένει ακόμα πολύ υψηλός, στα 3,62 δισεκατομμύρια τσιγάρα. Παράλληλα, κ συρρίκνωση της νόμιμης αγοράς συνεχίστηκε και το 2016, με νέα μείωση πωλήσεων κατά 6%. Η παράνομη διακίνηση των τσιγάρων δεν αποτελεί… ελληνικό προνόμιο καθώς σύμφωνα με τη μελέτη, 48,3 δισεκατομμύρια τσιγάρα, δηλαδή το 9,1% των τσιγάρων που καταναλώθηκαν συνολικά στην Ευρώπη το 2016, ήταν παράνομα. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 έφτανε το 9,8%. Στην πρώτη θέση στην κατανάλωση παράνομων τσιγάρων βρίσκεται για ακόμη μια χρονιά η Λετονία με ποσοστό 22,6%, ενώ ακολουθούν η Ελλάδα (18,8%), η Ιρλανδία (17,5%), η Μάλτα (17,2%) και η Λιθουανία (17%).
«Πρόκειται για ένα φαινόμενο που συνδέεται άμεσα με την αύξηση της φορολογίας των τσιγάρων, η οποία, μάλιστα, στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου 2017 αγγίζει το 90% της μέσης λιανικής τιμής. Αντίστοιχα, η φορολογική σταθερότητα της διετίας 2015 – 2016 εκτιμάται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην μικρή μείωση του λαθρεμπορίου στην Ελλάδα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα.
Μεγάλο πλήγμα για την χώρα μας παραμένει το λαθρεμπόριο καυσίμων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών τα έσοδα που χάνει το κράτος από την παράνομη διακίνηση καυσίμων κυμαίνεται μεταξύ 200 και 250 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 50 με 100 εκατ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια εξαιτίας των ελέγχων που γίνονται. Το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, μάλιστα εκτιμά ότι εξαιτίας της επιβολής αυξημένων Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης θα ενισχυθεί η λαθραία διακίνησή σε ποσοστό 4% στο πετρέλαιο κίνησης και 1% στην βενζίνη. Το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτός από οικονομικές επιπτώσεις έχει και κοινωνικές, λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργεί, αλλά και περιβαλλοντικές, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις καύσιμα ειδικής χρήσης, όπως το πετρέλαιο ναυτιλίας χρησιμοποιούνται παράνομα εντός του αστικού ιστού, με αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία των πολιτών.