Βαρύτατο πακέτο λιτότητας – μεταρρυθμίσεων και μέτρων, ύψους 12 και πλέον δισ. ευρώ, κατέθεσε τα μεσάνυχτα η Ελληνική κυβέρνηση στους Ευρωπαίους εταίρους μας, ώστε να αποφύγει η χώρα το grexit.
Η κυβέρνηση αιτείται 46 δισ. ευρώ για την αναχρηματοδότηση των δανείων ως τα μέσα του 2018 αλλά και 7,5 δισ. ευρώ που κατέβαλε για να καλύψει τις υποχρεώσεις των τελευταίων μηνών.
Η νέα πρόταση που εστάλη στις 10 μ.μ. στους θεσμούς και η οποία κατατέθηκε στην Βουλή προκειμένου να ψηφιστεί σήμερα.
Η πρόταση περιλαμβάνει επιστολή του πρωθυπουργού, το κείμενο με την βάση της πρότασης έξι – επτά σελίδων και συνοδευτικά έγγραφα.
Το νέο βαρύ πακέτο θα συνοδευθεί με νέα υφεσιακά μέτρα, τα οποία θα φτάνουν τουλάχιστον τα 10 δισ. ευρώ. Αν και ο κατάλογος των μέτρων δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει:
Τα βασικά της πρότασης προς τους θεσμούς.
– Η ελληνική πρόταση εξακολουθεί να προβλέπει συντελεστή ΦΠΑ 13% για τα ξενοδοχεία, το ρεύμα και όλες τις ΔΕΚΟ και αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 23%.
– Ο ΦΠΑ σε φάρμακα, βιβλία και θέατρα, διατηρείται στι 6%.
– Για τα τρόφιμα ζητείται διατήρηση μόνο βασικών αγαθών στο 13% και μετάταξη των περισσότερων στο 23%. Στο 23% θα μεταταχθούν και: υπηρεσίες μεταφορών (εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, αεροπλάνων, πλοίων, κόμιστρα ταξί).
-Αν και η Αθήνα επιμένει στη διατήρηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, οι δανειστές φαίνεται ότι απαιτούν την κατάργησή της, όπως και των υπόλοιπων εξαιρέσεων που προβλέπει ο ΦΠΑ. Αυτό θα γίνει μέχρι το τέλος του 2016 και εφόσον έχουν προβλεφθεί μέτρα αποζημίωσης των κατοίκων.
– Επίσης αύξηση της προκαταβολής φόρου στις επιχειρήσεις στο 100% από 55% σήμερα, καθώς και αύξηση των συντελεστών από το 26% στο 28%.
-Μονιμοποιείται η έκτακτη εισφορά και ενσωματώνεται στις κλίμακες της φορολογίας εισοδήματος.
– Προβλέπεται επίσης φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
– ΕΝΦΙΑ ως το 2016 τουλάχιστον, με σταθερό στόχο είσπραξης 2,65 δισ. ευρώ ετησίως.
-Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης κατά 30%, από το 10% στο 13% του αντίστοιχου τεκμηρίου διαβίωσης για τα ΙΧ άνω των 2.500 κυβικών εκατοστών και παλαιότητας μέχρι 10 ετών, τις πισίνες, τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα. Ο φόρος θα επεκταθεί και στα σκάφη αναψυχής άνω των 10 μέτρων.
Άμεση εφαρμογή των συστάσεων που περιλαμβάνονται στην πρώτη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και αφορά τουριστικά καταλύματα, τουριστικά λεωφορεία, άδειες φορτηγών, οικοδομή κ.λπ.
Όσον αφορά στα πρώτα μέτρα, τα οποία η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να φέρει άμεσα στο πλαίσιο οικοδόμησης μιας νέας εμπιστοσύνης, είναι τα παρακάτω:
– Κατάργηση άμεσα των πρόωρων συντάξεων, με στόχο να βγαίνουν όλοι στα 67 έτη.
– Στα 62 έτη θα συνταξιοδοτούνται μόνο όσοι συμπληρώνουν 40 έτη εργασίας.
– Θα προβλέπεται ποινή έως και 16% για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
– Καταργείται σταδιακά το ΕΚΑΣ έως το τέλος του 2019, ενώ στόχος είναι η αντικατάστασή του από ενός είδους στοχευμένο επίδομα.
– Αυξάνονται οι εισφορές υγείας για κύριες και επικουρικές συντάξεις στο 6%.
– Για τις επικουρικές συντάξεις προβλέπεται αύξηση στο 3,5% των βασικών εισφορών.
– Περαιτέρω ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων.
– Μειώνονται τα έξοδα για τις αμυντικές δαπάνες κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 και κατά 200 εκατ. ευρώ το 2016, μέσα από στοχευμένα μέτρα, που συμπεριλαμβάνουν τη μείωση προσωπικού και προμηθειών.
– Αύξηση φόρου των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και κατάργηση προνομίων των εφοπλιστών.
Στο Δημόσιο:
Έρχεται νέο Ενιαίο Μισθολόγιο από 1/1/2016, με επανεξέταση όλων των επιδομάτων από μηδενική βάση
Θα γίνει εξορθολογισμός των ειδικών μισθολογίων, δηλαδή της κλιμάκωσης των αποδοχών για ένστολους, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, δικαστικούς.
Περίοπτη θέση στο πακέτο των μεταρρυθμίσεων και των προαπαιτούμενων ενεργειών θα έχουν η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, η αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, το πλήρες άνοιγμα των επαγγελμάτων με έμφαση σε δικηγόρους, συμβολαιογράφους, δικαστικούς επιμελητές.
Στην πρόταση περιλαμβάνονται οι αποκρατικοποιήσεις, που αφορούν την πώληση του 6% που κατέχει ακόμη το δημόσιο στον ΟΤΕ, στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, στην ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, στην πώληση
πλειοψηφικού πακέτου στον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το Ελληνικό και της Εγνατίας Οδού.
Tα μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις έχουν στόχο ένα νέο χρηματοδοτικό πακέτο που μπορεί να ξεπεράσει τα 62 δισ. Ευρώ και κατά πολλούς να φτάσει και τα 80 δις. Ευρώ. Οι δανειακές υποχρεώσεις της Ελλάδας στο διάστημα Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου του 2018 ανέρχονται στα 51,9 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της τρέχουσας τραπεζικής αργίας. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι άμεσες πληρωμές στην ΕΚΤ (Ιούλιος- Αύγουστος), που αγγίζουν τα 6,7 δισ. ευρώ, καθώς και οι πληρωμές στο ΔΝΤ για τον Ιούνιο, Ιούλιο και Σεπτέμβριο, που ξεπερνούν τα 3,5 δισ. ευρώ.
Φυσικά όλα αυτά είναι ένα μέρος μόνον όλων των μέτρων που συνομολογεί η κυβέρνηση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει ούτε τα 29,145 δις. ευρώ που σε πρώτη φάση (παραμονή προκήρυξης του δημοψηφίσματος) ζήτησε από τους εταίρους ο πρωθυπουργός.