Κυρ Στέφανε, δεν θα το κάψουμε απόψε… – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά αύξησή της ως ποσοστό των συνολικών αγορών, διαπιστώνει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).Μία σημαντική αιτία μείωσης είναι και η αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων των Σουπερμάρκετ από τον καταναλωτή με εξοικονόμηση που ξεπερνά το 11%.

dimitris_christoulias
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος Δημήτρης Χριστούλιας δημοσιογράφος της REALnews

Τα αποτελέσματα της έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2015 που ανακοινώθηκαν πρόσφατα και έρχονται να προστεθούν στα ευρήματα παρόμοιων ερευνών του ΙΕΛΚΑ σκιαγραφούν την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων στην Ελλάδα.

Συνολικά η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου έχει μειωθεί την τελευταία 7ετία 2009-2015 λόγω της οικονομικής κρίσης κατά 16,3% ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη σε τρόφιμα κατά 12,5%. Το 2009 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαία σε είδη παντοπωλείου 444 ευρώ ενώ το 2015 371 ευρώ, 73 ευρώ δηλαδή λιγότερο. Συνολικά οι δαπάνες παντοπωλείου, διατροφής και εστίασης (δηλαδή οι δαπάνες που σχετίζονται με τη διατροφή) μειώθηκαν κατά 23,4% την πενταετία 2009-2015. Με εξαίρεση το 2010, οπότε και η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου των νοικοκυριών παρουσίασε για τελευταία φορά αύξηση, κάθε χρόνο έκτοτε εμφανίζεται μείωση που κυμαίνεται από 0,6% έως και 6,3%.

Όμως ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία μειώθηκε, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών αυξήθηκε. Το 2010 η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αντιστοιχούσε στο 21,5% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2015 αντιστοιχούσε στο 26,2%, αυξήθηκε δηλαδή κατά 4,7%. Πρακτικά δηλαδή ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Είναι σε όλους μας γνωστό η δεινή οικονομική κατάσταση που βιώνουν τα περισσότερα νοικοκυριά. Τελικά κόψαμε και το φαγητό. Και κάτι τέτοιες ώρες μου έρχεται στο Μυαλό η μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, η αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη από την ταινία «Μοντέρνα Σταχτοπούτα». Κυρ Στέφανε μην βάζεις άλλο σαλαμάκι… Δεν θα το κάψουμε σήμερα…

Προηγούμενο άρθροΗ Δικαιοσύνη κι ο κυβερνητικός ολοκληρωτισμός – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος
Επόμενο άρθροMail από την Αθήνα #4 – Ο Γιάννης Καφάτος σχολιάζει την επικαιρότητα που μερικές φορές είναι από μόνη της επιθεωρησιακό νούμερο. (και όταν δεν είναι την κάνει!)
Δημοσιογράφος REALnews Οικονομικό ρεπορτάζ