Η ανάκαμψη των εξαγωγών έρχεται… από μακριά – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Σε νέες «μακρινές» αγορές διεισδύουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις προκειμένου να καλύψουν τις απώλειες που έχουν τόσο από την εσωτερική αγορά, όσο και από γείτονες χώρες που είχαν σημειώσει υψηλές επιδόσεις τα προηγούμενα χρόνια.

Δημήτρης Χριστούλιας
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος Δημήτρης Χριστούλιας δημοσιογράφος της REALnews

Η πολιτική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως λόγω του μπαράζ των τρομοκρατικών επιθέσεων στην Τουρκία, η υποτίμηση του νομίσματος στην Αίγυπτο ακόμη και οι σεισμοί στην Ιταλία, περιόρισαν αισθητά τη ζήτηση στις τοπικές αγορές αναγκάζοντας τους Έλληνες εξαγωγείς να αναζητήσουν νέες αγορές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Τουρκίας, που για τρία χρόνια, από το 2012 έως το 2014, απορροφούσε το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγικών προϊόντων και πέρυσι βρέθηκε στην πέμπτη θέση. Ειδικότερα το 2014 η συνολική αξία των εξαγωγικών προϊόντων στη γείτονα χώρα ανήλθε στα 3,27 δισ. ευρώ ενώ πέρυσι και συγκεκριμένα το διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Νοέμβριο κατρακύλησαν στο 1,16 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 64,5%. Μάλιστα σε απόλυτα συγκρίσιμες περιόδους το ενδεκάμηνο του 2016 οι εξαγωγές προς την Τουρκία μειώθηκαν κατά 26% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Σημαντική είναι η πτώση των ελληνικών εξαγωγών και στην Αίγυπτο, λόγω της υποτίμησης της αιγυπτιακής λίρας. Οι Αιγύπτιοι έχασαν το 65% των αποταμιεύσεών τους τον περασμένο Νοέμβριο, μόλις η κυβέρνηση επέτρεψε την ελεύθερη διακύμανση της αιγυπτιακής λίρας. Παράλληλα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ενέκρινε δάνειο ύψους 12 δισ. δολαρίων για την Αίγυπτο. Την ίδια στιγμή οι τιμές των εισαγόμενων προϊόντων έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 200% και 300%.

Η δραματική κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία της Αιγύπτου είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ελληνικές εξαγωγές στα 695 εκατ. ευρώ το ενδεκάμηνο του 2016 από 943 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2015. Πλέον εκπρόσωποι των εξαγωγικών επιχειρήσεων φοβούνται ότι θα μειωθούν οι εξαγωγές και προς την Ιταλία, η οποία αποτελεί πλέον τον καλύτερο πελάτη των ελληνικών προϊόντων καθώς οι Ιταλοί εισαγωγείς φοβούνται ότι θα μειωθεί ο τουρισμός της χώρας τους μετά τους 3 μεγάλους σεισμούς που έγιναν στην γείτονα χώρα τον τελευταίο χρόνο.  Για αυτόν το λόγο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2016, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 αυξήθηκαν κατά 168% οι ελληνικές εξαγωγές στη Βραζιλία, 132% στη Χιλή, 167% στο Μαρόκο, 113% στη Λιβύη785% στο Τουρκμενιστάν, 175% στο Μπαγκλαντές και 48% στην Κίνα. Η αντιστάθμιση των απωλειών που είχαν οι ελληνικές επιχειρήσεις από τις παραδοσιακές αγορές, είχαν ως αποτέλεσμα το ενδεκάμηνο του 2016 η αξία των εξαγωγών να φτάσει τα 23,15 δισ. ευρώ από 23,65 δισ. ευρώ το 2015.

Μάλιστα, το ίδιο διάστημα οι εξαγωγές, χωρίς να συμπεριληφθούν τα πετρελαιοειδή, διαμορφώθηκαν στα 17,02 δισ. ευρώ από 16,67 δισ. ευρώ. Μάλιστα από τα 17 δισ. ευρώ, τα πάνω από 5 δις. ευρώ αφορούν αγροτικά προϊόντα όπως τρόφιμα.

Προηγούμενο άρθροΗ ΕΛΣΤΑΤ κι η επιβεβαίωση του Έμβολου. – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος
Επόμενο άρθροΜήνυμα Προέδρου Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (8 Μαρτίου).
Δημοσιογράφος REALnews Οικονομικό ρεπορτάζ